با رعايت توصيه هاي زير مي توانيد يك روزه داري سالم در روزهاي پاياني داشته باشيد.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛

الف)توصیه هایی برای سحری


1– فراموش نکنیم که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

2– در ماه رمضان سعی کنیم شب ها زود بخوابیم تا بتوانیم سحر به موقع ( تقریباً 1.5 ساعت قبل از اذان صبح) بیدار شویم. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری کرده  و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

3– بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.

4– در سحر از مواد غذایی پروتئین دار  استفاده کرده و به جای نوشیدن آب زیاد،  میوه های آب دار بخوریم.

5– در زمان  سحر خوردن غذای کامل توصیه می‌شود. خوردن غذای سحر‌ ‌ضمن افزایش کارایی روزانه، از بروز صدمات به سیستم‌ ‌عصبی، چشم و قلب جلوگیری می‌کند.

6– مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت. ‌بعد از صرف سحری بسیاری از افراد از بیم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب می‌نوشند که کار درستی نیست



7– رژیم غذایی سحر بهتراست شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.

8– از مصرف زیاد نمک خودداری کنیم، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدن خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

9– بعد از خوردن سحری حتی الامکان نخوابیم، چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می شود و گذشته از آن، فردای آن روز احساس خوبی نخواهیم داشت. این کار در دراز مدت باعث سوزش سردل و بیماری " رفلکس معده و مری " می شود. در این بیماری غذا از معده و مری بر می گردد و به اصطلاح احساس " ترش کردن" ایجاد می شود./ع
برچسب ها: روزه داری ، رمضان ، افطار ، سحری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار