سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران که به لبنان سفر کرده است اعلام کرد حل بحران سوريه از روشي دموکراتيک امکان پذير است و بايد به مردم سوريه فرصت داد تا خواسته خود را در خصوص آينده و سرنوشت خود بيان کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، جليلي روز دوشنبه پس از ديدار با نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان گفت: زماني که آقاي کوفي عنان به ايران سفر کرد و با او گفتگو کردم از من پرسيد ديدگاه ايران در خصوص بهترين راه حل پيشنهادي براي بحران سوريه چيست؟ من به او گفتم از نظر ما اين بحران با يک کلمه که آن دموکراسي است قابل حل است. بايد به مردم سوريه فرصت داد تا خواسته خود را بيان کنند.
  
وي افزود: مي خواهم تاکيد کنم راه دموکراسي در انتخاب آزادانه ملتها قرار داد نه در انتخاب مراکز قدرت و ثروت.
  
وي افزود: ما واقعا معتقديم که دموکراسي بهترين راه حل بحران سوريه است و بايد بپذيريم که راه حل بحران سوريه ، راه حلي داخلي است.
  
وي گفت :« سوريه با اتکا به اراده ملتهاي آزاد در گذشته توانسته است مقاومت و ايستادگي کند و پناهگاه مناسبي براي مقاومت فراهم کند.  

جليلي افزود: ما معتقديم ملت سوريه ، ملتي بالغ و هوشيار است و در سالهاي گذشته توانسته است با حمايت از مقاومت ، بيداري خود را ثابت کند و ما حقيقتا معتقديم آنچه که ملت سوريه مي خواهد با آنچه که مراکز قدرت و ثروت مي خواهند متفاوت است.
  
وي در واکنش به خبر کشته شدن سه گروگان ايراني در سوريه گفت: هيچ منطق و انديشه اي در اين جهان به انسان اجازه نمي دهد که به اين روش جنايتکارانه به غيرنظاميان و بي گناهاني که تنها گناهشان اين است که براي انجام امور ديني و زيارت عتبات مقدسه سفر کرده اند تعرض کند.
   
وي افزود: طرفهايي که از چنين گروههاي مسلح پشتيباني و از آنها حمايت مي کنند در چنين اقدامات جنايتکارانه شريک هستند و ملت سوريه و همه ملتهاي اسلامي و عربي آزاد در جهان از چنين رفتارهايي راضي نخواهند بود.
  
جليلي پيش از اين ديدار گفته بود از مزاياي مقاومت، بيداري اسلامي است که در کشورهاي منطقه شاهد هستيم و دست آوردهايي که در لبنان محقق شده است از برکات مقاومت است.  
جليلي پس از ديدار با نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان گفت :« همه دستاوردهاي بزرگي که در کشور برادر ، لبنان محقق شده است به برکت مقاومت قهرمانانه است که تاثير زيادي نيز داشت و در پيروزيهاي ديگر نيز نمود پيدا کرد.
  
وي افزود: از برکات اين مقاومت، بيداري اسلامي است که در کشورهاي منطقه شاهد هستيم.
  
اين مسئول ايراني جنبش مقاومت حزب الله لبنان را ستود و از ارائه توضيح درخصوص جدايي رياض حجاب نخست وزير سوريه از نظام اين کشور خودداري کرد و گفت: از اين خبر اطلاع کافي ندارم.
 
جليلي گفت: اولين سفر من به لبنان پس از پايان حمله به غزه بود و يادم هست که در آن زمان ملت فلسطين مورد وحشيانه ترين و شديدترين حملات جنايتکارانه اسرائيل قرار گرفته بود و ما برخي از طرفها را مي ديديم که حتي از رسيدن آب آشاميدني به فلسطينيها و به غزه جلوگيري مي کردند.
  
وي افزود: ملتهاي اين منطقه و ملتهاي عربي و اسلامي اقدامات نظام مبارک را فراموش نخواهند کرد ، نظامي که وابسته به غرب بود و با حمله نظامي به مردم غزه همراهي مي کرد و به صورت صريح و علني از رسيدن آب ، غذا و کمکهاي بشردوستانه ساده به مردم تحت محاصره و مبارز غزه جلوگيري مي کرد.
  
وي افزود: از طرف ديگر ملتهاي منطقه هيچگاه موضع افتخار آميز برخي از طرفها و کشورهايي را که با جديت و صلابت از مقاومت فلسطين در غزه حمايت کردند فراموش نخواهند کرد.
  
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز روز دوشنبه با جليلي درباره روابط دوجانبه و اوضاع در منطقه و به ويژه در سوريه گفتگو کرده بود.  

دفتر رياست جمهوري لبنان در بيانيه اي اعلام کرد: دو طرف در اين ديدار روابط بين دو کشور و تحولات منطقه به ويژه تحولات سوريه را بررسي کردند.
  
در اين بيانيه آمده است: دو طرف در اين ديدار درباره مقدمات برگزاري نشست سران کشورهاي غيرمتعهد که اوت کنوني در پايتخت ايران برگزار مي شود گفتگو کردند.
برچسب ها: جلیلی ، سوریه ، بحران ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار