محققان مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از كشاورزان خواست تا از گاو آهن برگردان دار جهت كشت در مناطق دیم استان استفاده نكنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، رییس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اعلام این خبر اظهارداشت: در تحقیقات چند ساله در منطقه دیم شهرستان باغملك بر خلاف تصور كشاورزان، همیشه به كارگیری گاوآهن برگردان دار باعث افزایش عملكرد گندم نمی شود.

'یداله خواجه زاده' افزود: محققان بخش تحقیقات فنی و مهندسی كشاورزی این مركز در سه سال تحقیق متمركز و چند سال مشاهدات میدانی در ایستگاه تحقیقات دیم شهرستان باغملك دریافتند كه در زمین های دیم غیر سنگلاخی استان نباید از گاوآهن برگردان دار كه علاوه برزمان بر بودن، باعث افزایش فرسایش خاك و استهلاك تراكتور می شود استفاده كرد.

وی به كشاورزان مناطق دیم خیز استان توصیه كرد كه در این شرایط، روش های كم خاك ورزی مانند به كارگیری چیزل، دیسك و روش بی خاك ورزی با به كارگیری دستگاه كشت مستقیم كه كم هزینه تر، در جهت حفظ خاك و بدون كاهش عملكرد می باشد به كار رود.

براساس همین گزارش 'نعیم لویمی'، مجری پروژه و عضو هیات علمی مركز فوق اظهارداشت: نتایج به دست آمده در سه سال متوالی و در سه حالت پربارش، بارندگی نرمال و سال خشك نشان داد كه اختلاف معنی داری در عملكرد محصول گندم دیم در زمین بدون سنگلاخ بین روش های بی خاك ورزی، كم خاك ورزی و خاك ورزی مرسوم با به كارگیری گاوآهن برگردان وجود ندارد./س

برچسب ها: گاو آهن ، دیم ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.