رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 35 درصد خشکی زمین که 17 درصد جمعیت دنیا در آنجا سکونت دارند با پدیده ریزگردها مواجه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدی زاده در نشست علنی 16 مرداد ماه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطلب افزود: در منطقه خاورمیانه به دلایل شرایط اکولوژیکی و تغییر کاربری ها عمق ریزگردها بیشتر بوده و مشکلات بیشتری پدیده آمده است.
وی تصریح کرد: 90  درصد مشکل ریزگردها منشا آن به خارج از مرزها بر میگردد و در خارج از مرزها باید فقط یک اقدام  انجام شود در حالیکه 10  درصد مشکل مربوط به داخل است.
وی با اشاره به خشکسالی در طول 10 سال اخیر ادامه داد: در ایران که متوسط بارندگی 248 میلیمتر بوده همین امسال که سالی خوب به شمار می آید 15 استان در حد متوسط بارندگی داشتند.
محمدی زاده عدم مدیریت صحیح منابع آب را از دیگر علل تشدید ریزگردها دانست و اظهار  داشت: در دریاچه ارومیه که 19 رودخانه آب به دریاچه منتقل می کنند به علت مدیریت نا مناسب منابع آبی این میزان کاهش یافته است.
* مدیریت مناسب سد ها از ضرورتهاست
وی تصریح کرد: امروز یکی از ضرورت ها مدیریت مناسب سد ها است و به همین دلیل بود که دولت تصمیم گرفت 3 سد مطالعه شده منتهی به دریاچه ارومیه را از دستور کار خارج کند.
محمدی زاده مسئله بعدی در تشدید ریزگردها را تالاب های موجود خواند و افزود: تالاب ها در کشور و عراق نیازمند به حق آبی هستند برای مثال تالاب دریاچه ارومیه  نیاز ابی 1.3 میلیارد مکعب دارد در حالیکه با پیگیری های سازمان محیط زیست و اهتمام وزارت نیرو 8.1 میلیارد مکعب آب وارد دریاچه شده است که این نشان دهنده کسری ورودی های آب به این دریاچه است./ل
برچسب ها: اب ، دریاچه ، عدم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار