رئیس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : شهروندان در زمان مراجعه به مراکز درمان طب سنتی به مجوزهای نصب شده در محل کار توجه داشته باشند .

بهگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مشهد ، حمید رضا اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مداخلهگران با شناسايي تاثيرات يک يا چند گياه دارويي، مداخله درماني وسيعي را با گياهان دارويي موجود در بازار که کم هم نيست، آغاز ميکنند و به سلامت بيماران لطمه ميزنند اظهارکرد: توصیه می شود که افراد به هنگام مراجعه براي درمان، به هر مرکزي به تاييديههاي مورد نياز که از سوی دانشگاه و یا نظام پزشکی صادر می شود و بايد در مطب يا محل کار نصب شده باشد توجه کنند و پس از اطمينان از مجوز فرد درمانگر، کار درمان خود را پي بگيرند.

اسلامی با تاکید بر اینکه تبليغات موجود در جامعه و تعداد مداخلهگران درماني به شدت افزايش يافته است و در اين فضا، اين مردم هستند که به علت بياطلاعي و ناآگاهي آسیب می بینند تصریح کرد :دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مداخلان درمانی به شدت برخورد می کند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کند.

وی در مورد نحوه فعالیت عطاری ها گفت: عطاريها تحت هيچ شرايطي حق معاينه بيمار را ندارند، و فقط يک پزشک است که حق دارد بيمار را معاينه کند و گرفتن نبض، فشارخون و معاينه بيمار توسط عطاريها ممنوع است و هيچ فردي بدون داشتن مدرک پزشکي حق معاينه ندارد.

رئیس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: نحوه نگهداري بسياري از گياهان دارويي در عطاريها به هيچ وجه مطلوب نيست و در بيشتر موارد گياهان دارويي در کيسهگوني در حالي که روي آن باز است، قرار دارد و فروخته ميشود. غافل از اين که هر گياه دارويي يک دوره اثر و طول عمر خاص دارد و به عنوان مثال ۶ ماه تا يک سال اثر دارويي آن باقي ميماند و پس از آن هيچ اثربخشي ندارد.

اسلامی افزود: گاهي گياه دارويي به علت نگهداري غيراصولي، اثرش را از دست ميدهد و مصرف آن هيچ نفعي براي مصرفکننده ندارد. گياهان دارويي که تمام روز در معرض آفتاب باشد و در کيسهگوني روباز قرار داده شود، قابل مصرف نيست و خود مردم بايد به اين نکات توجه کنند و از عطاري که به روش صحيح از گياهان دارويي نگهداري نميکند، خريد نکنند

وی ادامه داد: گياهان دارويي حتما بايد در ظروف دربسته و درجاي خشک و خنک نگهداري شود تا قابليت مصرف داشته باشد. همچنين فروش داروهاي گياهي به صورت ترکيبي در عطاريها ممنوع است و چنانچه مصرفکننده داروي ترکيبي خريداري کرد بايد به برچسب آن دقت کند که چه ترکيباتي دارد. گياهان ترکيبي بدون برچسب، فاقد مجوز بهداشتي است و نبايد از چنين ترکيباتي استفاده کرد

مدیر اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : در حال حاضر در مديريت نظارت بر درمان، کارگروه تخصصي براي رصد کردن مداخلات درماني آغاز به کار کرده که نظام پزشکي، بخشهاي دانشگاهي مرتبط و اداره نظارت بر درمان عضو آن هستند و به صورت شبانهروزي تلاش ميکنند در زمينه مداخلات درماني، اقدامات جدي انجام دهند./س 

برچسب ها: طب سنتی ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.