الگوی کشت نامناسب دربخش کشاورزی نظام بهره برداری آب را مختل می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  ،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان این خبر گفت: تغییر الگوی کشت و انتخاب کشت نامناسب در روستاهای بالادست، موجب پایمال شدن حق آبه کشاورزان پایین دست و اختلال در نظام بهره‌برداری آب می‌شود.

علیرضا عامری با اشاره به تغییر کشت غا لب در برخی مناطق استان به سمت شالیکاری تصریح کرد: کشت محصولا ت پرآبی مانند برنج منجر به استفاده مازاد آب شده و تامین آب مورد نیاز روستاهای پایین دست را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تا کنون 53 میلیون متر مکعب آب برای مصارف مختلف نظیر کشاورزی، محیط زیست و تخلیه رسوب از سدهای استان رها شده است.

عامری مجموع ذخایر موجود آب در مخازن سدهای استان را 140 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش داشته است.

وی برداشت غیرمجاز آب در بالا دست و استفاده از آب مازاد را موجب تضییع حقوق کشاورزان پایین دست خواند و خواستار توجه بهره‌برداران به حقوق کشاورزان پایین دست شد.

وی به لزوم برنامه‌ریزی صحیح کشت برای مدیریت صحیح بهره‌برداری از منابع آب با استفاده از روشهای جدید آبیاری، تاکید کرد و افزود: استفاده از این روشها بر افزایش محصول در پیشگیری از بروز بحران کم آبی بسیار موثر است./س
برچسب ها: کشاورزی ، بهره وری ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.