آيت الله‌ممدوحي در قم‌ به‌ تدریس‌ و تربیت‌ شاگردان‌ مکتب‌ امام‌ صادق (ع‌) مشغول بوده و چند سالی است که به نمايندگي از مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری حضور دارد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،  آيت‌الله‌ حسن ممدوحي‌ در سال‌ 1318 هجري‌ شمسي‌ در كرمانشاه‌ متولد شده است.

وي پس از گذراندن دوره تحصيلات ابتدائي به فراگيري علوم حوزوي و ديني پرداخته و با اتمام بخشي از دوره مقدمات دروس حوزوي علرغم مخالفت خانواده‌اش راهي قم وحوزه علميه شد.

 آيت الله ممدوحي در قم‌ به‌ تكميل‌ دروس‌ دوره مقدمات‌ و سپس‌ به‌ درس‌ شرح‌ لمعتين‌ پرداخت و با پايان‌ يافتن‌ دوره سطح‌، در  کلاس درس  خارج‌ استادان‌ برجسته دوره خود همانند علاه طباطبائي حاضر شد و در كنار آن‌ از تحصيل‌ علوم‌ عقل‌ و حكمت‌ نيز باز نماند.

استادان‌

آيت‌الله‌ ممدوحي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود، افتخار شاگردي آيت‌الله‌ ستوده‌ ، آيت‌الله‌ مشكيني‌، آيت‌ الله‌ نوري‌ همداني‌ و مرحوم‌ آيت‌الله‌ آذري‌ قمي‌ و آيت‌ الله‌ سلطاني، مرحوم محقق داماد، آيت‌الله‌ العظمي‌ گلپايگاني‌(ره‌)، مرحوم‌ ميرزا هاشم‌ آملي ‌و حسن‌زادة‌ آملي،‌ را داشته است.‌

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

آيت الله ممدوحي در سالهاي‌ عمر خود بارها كتب‌ درسي‌ فقهي‌ و اصولي‌ تا سطح‌ كفاية‌ الاصول‌ را تدريس‌ كرده‌ و از اين‌ رهگذر شاگردان‌ بسياري‌ را تربيت‌ کرد امّا با توجه‌ به‌ نياز حوزه‌هاي‌ علميه‌ به‌ آشنايي‌ با علوم‌ عقلي‌ و با توجه‌ به‌ ضرورتهاي‌ موجود در جهان‌ اسلام‌ و با سفارش‌ آيت‌الله‌ جوادي‌ آملي‌، به‌ تدريس‌ علوم‌ عقلي‌ نيز روي‌ آورده‌ است‌.

وي  پس‌ از بارها تدريس‌ كتب‌ بداية‌ الحكمة‌ و نهاية‌ الحكمة‌ علامه‌ طباطبايي‌، شرح‌ اشارات‌ ابن‌‌سينا و شرح‌ منظومه‌ سبزواري‌، هم‌‌اكنون‌ به‌ تدريس‌ كتاب‌ اسفار مي‌پردازد او چندي‌ است‌ به‌ تدريس‌ كتاب‌ شريف‌ توحيد صدوق‌ با روش‌ كارشناس‌ و تحقيق‌ در متن‌ و انطباق‌ با براهين‌ فلسفي‌ و كلامي‌ اشتغال‌ دارد.

آيت‌الله‌ ممدوحي‌ در طي‌ اين‌ سالها كتب‌ فراواني‌ را تأليف  داشته‌‌است‌ كه‌ از آن‌ ميان‌ مي‌توان‌ به‌ شرح‌ صحيفه‌ سجاديه‌، شرح‌ نهج‌البلاغه‌، شرح‌ رسالة‌ الولاية‌ علامه‌ طباطبايي‌، رساله‌اي‌ در علم‌ امام‌، حقوق‌ اساسي‌، انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مكتب‌ اسلام‌، اجتهاد و تقليد، حكمت‌ حكومت‌ فقيه‌ و شرح‌ رسالة‌ الوجود كاشف‌ الغطاء اشاره‌ كرد.

فعالیتهای‌ سیاسی‌

آیت‌الله‌ ممدوحی‌ با نخستین‌ بارقه‌های‌ مبارزه‌ با رژیم‌ طاغوت‌، به‌ صف‌ مبارزان‌ پیوست‌ و در طول‌ سالیان‌ حکومت‌ خاندان‌ پهلوی‌ مبارزات آشکاري را با رژيم پهلوي آغاز کرده که بار ها مورد تهديد وتعقيب ماموران ساواک ودستگاه امنيتي اين رژيم قرار گرفته بود  .

وي  همکاری‌ خود با جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را از همان‌ سالها آغاز کرد و در امور گوناگون‌ به‌ برنامه‌ ریزی‌ برای‌ مبارزه‌  مي‌پرداختند.

 آيت الله‌ممدوحي در اماکن‌ و شهرهای‌ گوناگون‌ سخنرانیهای‌ تندی‌ علیه‌ رژیم‌ شاه‌ و با شناخت‌ هجمه‌های‌ فرهنگی‌ و ضرورت‌ تلاش‌ برای‌ خنثی‌ کردن‌ شبهه‌های‌ مارکسیسم‌ و کمونیسم‌ به‌ تلاش‌ برای‌ آشنایی‌ جوانان‌ با مبانی‌ اسلام‌ و نقد دیدگاههای‌ مکاتب‌ التقاطی‌ می‌پرداخته که‌ گاه‌ به‌ دستگیری‌ و بازداشت‌ وي  نيز ‌انجامیده  است.

آیت‌الله‌‌ممدوحی‌ پس‌ از انقلاب‌ نیز به‌ حمایت‌ خود از امام ‌(ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌ ادامه‌ داد و در مسائل‌ گوناگون‌ همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ بود.

وي هم‌ اکنون‌ در قم‌ به‌ تدریس‌ و تربیت‌ شاگردان‌ مکتب‌ امام‌ صادق ‌(ع‌) مشغول بوده  و چند سالی است که به نمايندگي از مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری حضور دارد.

"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: ممدوحی ، خبرگان ، قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار