پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی، اولئوسین به گیاه آفتابگردان شدند.

مریم مرتضایی فر، پژوهشگر کارشناسی ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، گفت: استفاده از گیاهان به عنوان بیوراکتور جهت تولید انبوه و ارزان پروتئینی های نو ترکیب را می توان تحت عنوان زراعت مولکولی (Molecular farming) معرفی نمود و در این عرصه می توان از بخش های مختلف گیاهان به منظور تولید و ذخیره سازی پروتئین های نوترکیب بهره جست .

وی افزود: هدف گیری پروتئین های نوترکیب به اجسام روغنی در بذرها ، موجب آسان تر شدن مراحل استخراج پروتئین های نو ترکیب می شود و به همین دلیل می توان با استفاده از پیش برنده بذری و همچنین اتصال ژن مورد نظر به ژن اولئوسین گیاهی موجب هدف داری صحیح پروتئین ها نوترکیب به اجسام روغنی شود.

مرتضایی فر در ادامه به اهمیت و ارزش درمانی اینترفرون ها اشاره کرد و در تشریح این طرح گفت: اینترفرون ها از جمله پروتئین هایی است که ارزش درمانی بسیار بالایی دارند بنابراین تولید اینترفرون از منابع دائمی ایمن و  ارزان حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: در این پژوهش برای بیان اینترفرون گامای انسانی در بذر گیاه آفتابگردان (Helianthus annuus) و قرار گیری آن در اجسام روغنی از ناقل نو ترکیب (p Bllfvy – oleosin) استفاده شد.

مرتضایی فر اظهار داشت: ژن اینترفرون گامای انسانی در پایين دست ژن اولئوسین همانند سازی شده و بین دو ژن توالی برشی پروتیئولایتیکی وجود دارد که این دو ژن تحت کنترل پیش برنده بذری (Napin) هستند .

وی خاطر نشان کرد: در نهایت آنالیز گیاهان ترایخت در سطح DNA با روش PcR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ژن هدف بیانگر انتقال موفقیت آمیز ژن (I fny) به گیاهان تراریخته بود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار