سرپرست معاونت برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي خسارت وارده به بخش كشاورزي استان را ناشي از حوادث غير مترقبه طبيعي اعم از سيل، سرمازدگي، بادزدگي، تگرگ و سرمازدگي در سال زراعي جاري (۹۱- ۱۳۹۰) دو هزار و ۶۴۶ ميليارد و ۸۸۱ ميليون ريال اعلام كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرگاران تبریز، حسابي امروز در گفتگو با خبرنگاران افزود: يكهزار و ۲۷۴ ميليارد و ۴۲۶ ميليون ريال از خسارت وارده ناشي از سرمازدگي مزارع و باغات در ماه هاي اسفند سال ۹۰ و ارديبهشت سال ۹۱ بوده است.

وي ميزان خسارت خشكسالي به بخش كشاورزي استان را در سال زراعي جاري ۵۵۶ ميليارد و ۸۳۴ ميليون ريال اعلام كرد و گفت: بيشترين خسارت خشكسالي نيز در استان مربوط به شهرستانهاي هشترود، ملكان، بناب و مراغه بوده است.

حسابي با بيان اينكه بارش تگرگ در ماه هاي ارديبهشت، خرداد و تيرماه سال جاري، ۶۴۱ ميليارد و ۶۱۶ ميليون ريال به محصولات كشاورزي استان خسارت زده است افزود: بيشترين خسارت تگرگ در سال زراعي جاري مربوط به محصولات زراعي و باغي شهرستانهاي اهر، ميانه، ورزقان و بستان آباد مي باشد.

وي ميزان خسارت ناشي از سيل در ماه هاي خرداد و تير امسال را ۲۲ ميليارد و ۵۳۹ ميليون ريال اعلام كرد و افزود: ۱۵۱ ميليارد و ۴۶۶ ميليون ريال هم به واسطه ساير حوادث غيرمترقبه از جمله طوفان به اين بخش خسارت وارد شده و شهرستانهاي اسكو، ملكان، تبريز و بناب نيز بيشترين خسارت را از سيل ديده اند.

سرپرست معاونت برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان با بيان اينكه بيشترين خسارت سرمازدگي به محصولات زراعي و باغي مربوط به شهرستان هاي بناب، هشترود و مرند بوده است ادامه داد: بيشترين خسارت طوفان به محصولات باغي شهرستانهاي ميانه، اسكو، ملكان و ورزقان وارد آمده است و از بابت بادزدگي شهرستان ميانه با ۶۳ ميليارد ريال و شهرستان اسكو نيز با ۵۴ ميليارد ريال بيشترين خسارت را متحمل شده اند.

وي با اشاره به اينكه بيشترين خسارت محصولات باغي ناشي از حوادث غيرمترقبه به محصولات سيب، انگور، زردآلو، گردو، گوجه و بادام وارد شده است، گفت: بيشترين خسارت محصولات زراعي هم متوجه گندم و جو بوده است كه در اثر سرمازدگي، خشكسالي، تگرگ و سيل بر آن ها خسارت وارد ساخته است.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان ميزان خسارت به محصول گندم استان ناشي از حوادث غيرمترقبه را بيش از ۱۹۷ هزار و ۷۳۷ تن اعلام كرد و ادامه داد: در اين راستا بيش از ۳۱ هزارو ۷۲۵ تن جو استان نيز خسارت ديده است.

وي بابيان اينكه آذربايجان شرقي در منطقه اي خشك و نيمه خشك قرار گرفته و با خشكسالي هاي متعددي روبه روست افزود: هر ساله كشاورزان ودامداران به علت خشكسالي، بارندگي هاي ناگهاني، سيل، آفات گياهي و ساير حوادث طبيعي دچار خسارت هاي فراواني مي شوند كه اين مسأله موجب دلسردي كشاورزان براي سرمايه گذاري بيشتر در سال هاي آينده مي شود.

حسابي با بيان اينكه بيمه محصولات كشاورزي درجهت تحقق هدفهاي توسعه اقتصادي واجتماعي و براي حفظ تداوم توليدات كشاورزي و تثبيت درآمد كشاورزان يكي از مهم ترين راهكارهاست افزود: در سال زراعي جاري تنها ۶۳ درصد اراضي زراعي و ۳۸ درصد اراضي باغي استان بيمه شده اند و در سال اخير حوادث طبيعي به ويژه سيل، باران هاي سيل آسا و طوفان خسارت هاي سنگيني به كشاورزان استان تحميل كرده و نه تنها باعث تخريب زمين هاي كشاورزي در برخي از شهرستان ها شده بلكه به طرق مختلف زمين هاي كشاورزي و محصولات مختلف را با خسارت هاي سنگين مواجه نموده است.

معاون برنامه ريزي واموراقتصادي سازمان بابيان اينكه ادامه توليدومداومت روندسرمايه گذاري براي اكثركشاورزان خرده پا، به دليل خسارتهاي وارده ناشي از حوادث طبيعي بدون وجود سيستم بيمه اي مناسب امكان پذير نيست افزود: توليد كشاورزى يكى از پرمخاطره ترين فعاليت هاى اقتصادى بوده و بلاياى طبيعى، آفات و بيمارى هاى نباتى، تغييرات ناگهانى دما و گاه حتى بيموقع ممكن است خسارت زيادى به كشاورزان وارد كند و ازآنجا كه بخش مهمى از توليد كنندگان كشاورزى توان مالى محدودى دارند گاه حتى كمترين خسارت ممكن است آن ها را از هستى ساقط كرده و شرايط زندگى فلاكت بارى را بر آن ها تحميل كند به همين دليل، بيمه محصولات كشاورزى را مى توان يكى از اهرمهاى توسعه كشاورزى دانست زيرا با استفاده از اين ساز و كار نه تنها مى توان از طريق پس اندازهاى اندكى كه انبوه كثيرى از كشاورزان به عنوان حق بيمه مى پردازند، خسارت وارده را جبران كرد، بلكه بوسيله آن مى توان امنيت بيشترى را براى توليد كنندگان كشاورزى فراهم آورد.

وي با بيان اينكه بيمه محصولات كشاورزى نقش بسيار موثرى به ويژه در دوران گذر كشاورزى از ويژگى هاى كشاورزى سنتى به كشاورزى تجارتى ايفا مى كند افزود: ايجاد شرايط و فضاى اين لزوم براى جذب سرمايه در بخش كشاورزى، تامين عدالت اجتماعى و مقابله با فقر و آسيب پذيرى بويژه در مورد كشاورزان متوسط و كوچك از طريق تضمين ثبات درآمد كشاورزان و كمك به فراهم سازى شرايط توسعه مطلوب كشاورزى از اهداف مهم بيمه محصولات كشاورزي مي باشد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.