مشاور مرکز مطالعات خاورميانه در تهران گفت: رسانه‌هاي عربي و غربي ادعاهاي دروغيني درباره هويت ايراني‌هاي ربوده شده در سوريه مطرح مي‌کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد علي مهتدي" در گفتگوي زنده با شبکه تلويزيوني الجزيره درباره ربوده شده زائران ايراني در سوريه در پاسخ به اين پرسش که آيا اتهامات وارده عليه اين افراد درست است؟ گفت: تماسي با يکي از اعضاي سازمان حج و زيارت ايران داشتم و وي تاکيد کرد افراد ربوده شده شماري از دانشجويان ايراني و برخي از کارمندان نهادهاي دولتي بودند و کاروان گردشگري براي آنان جهت زيارت مراقد اهل بيت در سوريه تدارک ديده شد. اين کاروان پس از سفر به سوريه قرار بود به لبنان بروند و ديداري از نقاط گردشگري اين کشور داشته باشند. اين افراد کاملا غيرنظامي هستند و در ميان اين افراد هيچ نظامي وجود ندارد. اين اولين بار نيست که زائران ايراني در سوريه ربوده مي‌شوند.

وي در ادامه افزود: طرف‌هايي مي‌خواهند به روابط ملت ايران و ملت سوريه و به صورت کلي به روابط ايران و اعراب با اين اقدامات غير اخلاقي آسيب بزنند.

مهتدي در پاسخ به اين پرسش که آيا عجيب نيست در اين شرايط دشوار در سوريه چنين کارواني به اين کشور اعزام شود؟افزود: وزارت خارجه ايران به اتباع اين کشور درباره سفر به سوريه به دليل حساس بودن اوضاع اين کشور هشدار داده است. سازمان حج و زيارت ايران نيز اعلام کرد همه سفرها به سوريه متوقف شده است ولي برخي از افراد کاروان‌هايي تشکيل دادند و از اتوبوس و هواپيما براي سفر به سوريه براي زيارت از مراقد اهل بيت استفاده مي‌کنند.

مهتدي در پاسخ به اين پرسش که معارضان نظام سوريه که از ايران نگراني‌هايي دارند چگونه مي‌توانند تاکيدات اين کشور را درباره هويت ايراني‌هاي ربوده شده باور کنند؟بيان داشت: آيا منطقي است که 48 نظامي بدون هيچ حمايت و حفاظت مسلحانه به زيارت حضرت زينب(س) بروند. افرادي که ربوده شدند غيرنظامي بودند.

محمد علي مهتدي در پايان گفت: ايران از سوريه در برابر اسرائيل و سياست‌هاي آمريکا حمايت مي‌کند. همه اقوام ملت سوريه صلح دوست هستند و بعيد است اين اقدامات غير اخلاقي از سوي اين ملت صورت گرفته باشد. بر اين باورم شماري از دستگاه‌هاي اطلاعاتي خارجي در اين زمينه نقش دارند. ادعاهاي دروغيني مطرح شده. اين ادعاها را قبلا درباره مهندسان ايراني که در يک نيروگاه سوري براي کمک به ملت اين کشور فعاليت مي‌کردند، مطرح کردند و حال درباره اين مورد اخير اين ادعا مطرح شده است. به لحاظ ديني و اسلامي نيز نمي‌توان اقدام اين گروه‌ها در ربودن افراد را توجيه کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار