مدير ستاد امر به معروف و نهي از منکر گفت: طبق فرموده رهبري، شهروندان هرگز در امر به معروف و نهي از منکر حق برخورد فيزيکي با ديگران را ندارند و حتي اگر کسي در برابر تذکر دادن مقاومت کند دخالت کردن در اين زمينه، فقط وظيفه حکومت است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حسين توانايي در مراسم افطاري بسيج دانشجويي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد که با عنوان فداييان امام خامنه اي برگزار شد، اظهار داشت: آيات زيادي در قرآن کريم و روايات بسياري از ائمه اطهار درباره امر به معروف و نهي از منکر وجود دارد که يکي از مهمترين آيات در سوره توبه است که مردان و زنان با ايمان را کساني مي‌داند که امر به معروف و نهي از منکر مي‌کنند و برخلاف باور عمومي که گاهي تصور مي‌شود اين دخالت در کار ديگران يا فضولي است قرآن اين کار را تعبير به کار اوليا و مومنين مي‌کند.

مدير ستاد امر به معروف و نهي از منکر افزود: مومنين براساس نگراني از وضع يکديگر احساس تکليف مي‌کنند و اگر احساس کنند يکي از اعضاي خانواده، دوست، همشهري و همکار خود منکري را انجام مي‌دهد با تذکر دادن به هم‌نوع خود کمک مي‌کنند.

وي با بيان اينکه وظيفه شهروندان فقط تذکر دادن است و دخالت وظيفه حکومت است، تصريح کرد: طبق فرموده رهبري به جاي اينکه يک نفر ده بار تذکر بدهد بهتر است ده نفر يک چيز را تذکر دهند و هرگز شهروندان حق برخورد فيزيکي با ديگران را ندارند حتي اگر در برابر تذکر مقاومت کنند آن فرد تذکر خود را داده و بعد حکومت دخالت مي‌کند که اين مسئله درباره منکرات مختلف مانند رشوه، ربا، بي حجابي و روزه‌خواري صدق مي‌کند.

توانايي اظهار داشت: شهدا در برابر بزرگترين منکرات از جان خود گذشتند و حالا بناست که ما در مقابل منکرات، وظيفه الهي خود را انجام دهيم و مبادا افراد با ايمان احساس بي‌تفاوتي کنند زيرا امر به معروف و نهي از منکر بر طبق روايات، ارزشي بالاتر از همه کارهاي خير دارد و حتي با نماز، روزه، انفاق، صدقات، حج، عمره و زيارت اين کار جبران نمي‌شود  و بر طبق روايات ائمه، امر به معروف و نهي از منکر مانند قطره‌اي در برابر اقيانوس بزرگ است.

مدير ستاد امر به معروف و نهي از منکر با ابراز اميدواري نسبت به اينکه از همين جا به اين وظيفه الهي به عنوان يکي از بزرگترين وظايف خود بهتر عمل کنيم، گفت: بايد تغييرات را از خود و خانواده‌مان شروع کنيم و سپس در ميان اقوام و خويشاوندان اين وظيفه را انجام دهيم و کساني مانند عمو، دايي، عمه و خاله در اين زمينه وظيفه دارند تلاش کنند و نبايد بگويند که بچه برادر و يا خواهرمان به ما ربطي ندارد.

توانايي ادامه داد:  سپس امر به معروف و نهي از منکر را بايد از همسايه‌ها شروع کنيم زيرا به علت ارتباط عاطفي همسايگان با يکديگر حرف را قبول مي‌کنند همچنين در برابر دوستان بي تفاوت نباشيم و بگوييم هر کار دلش خواست بکند و بالاخره درباره همکاران خود در محيط کار اين احساس مسئوليت را داشته باشيم مجموع اين موارد همين غريبه‌ها در خيابان مي‌شود که بايد نسبت به حرکات و گفتار آنها احساس تکليف کنيم.

وي افزود: البته امر به معروف و نهي از منکر درباره آنچه که مشهود است صورت مي‌گيرد و نبايد در زندگي خصوصي ديگران دخالت کرد ضمن اينکه طبق فرموده رهبري نيازي به سخنراني و موعظه نيست و اگر فقط يک کلمه يا يک جمله بگوييم که اين کار خوب نيست و بد است کافي است.

توانايي تصريح کرد: در دعاي ابوحمزه ثمالي آمده که خدايا من را جزو حاميان دين خودت قرار بده. همچنين شهدا از جان خودشان در اين باره گذشته‌اند و ما نيز بايد از آبرو و اعتبار خود بگذريم البته ممکن است يک موقعي حرفمان را گوش نکنند اما طبق فرموده رهبري اگر همه بگويند، احتمال اثر در امر به معروف و نهي از منکر با زبان خوش، قطعي است لذا طبق روايات ائمه بايد امر به معروف و نهي از منکر انجام شود و در اين راه صبر کنند ممکن است که گوش فرا ندهند اما نبايد نا اميد شويم زيرا مطمئنا با اين کار وضعيت جامعه بهتر مي‌شود.

مدير ستاد امر به معروف و نهي از منکر با اشاره به احيا اين فريضه در عرصه دانشگاه‌ها گفت: اگر اين کار به طور کامل در دانشگاه‌ها انجام شود ديگر نيازي به کميته انضباطي نيست و بايد با برگزاري جلسات، همايش‌ها، کرسي‌هاي آزاد انديشي و نظريه‌پردازي با موضوع احيا امر به معروف ونهي از منکر در دانشگاه‌ها به اين موضوع پرداخته شود.

وي اظهار داشت: هجمه فرهنگي دشمنان عليه ما بسيار سنگين است و اصلي‌ترين راهکارها براي حل مسائل فرهنگي دانشگاه‌ها احيا فريضه امر به معروف و نهي از منکر است.

توانايي تصريح کرد: دانشگاه آزاد پس از تغيير مديريت در همين مدت کوتاه به خصوص در واحد علوم و تحقيقات کارهاي مهمي در اين زمينه انجام داده و به خصوص در عرصه مسائل فرهنگي، بسيج اين دانشگاه مي‌تواند الگوي دانشگاه‌هاي ديگر باشد و اميدواريم همه بتوانيم در احيا فرهنگ انسان‌ساز امر به معروف و نهي از منکر و همه موضوعات فرهنگي ثابت قدم و استوار باشيم.

انتهاي پيام/ش3

برچسب ها: امر ، معروف ، منکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار