برسر مدیرعاملی مرتضوی دعوا است یا ریاست هیئت مدیره بودنش فرقی نمی کند به هر حال از قرار معلوم مرتضوی از تأمین اجتماعی رفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اسفندماه سال گذشته بود که نشستن قاضی مرتضوی بر صندلی ریاست طبقه نهم ساختمان سازمان تأمین اجتماعی همه را شگفت زده کرد، سازمانی که آتیه 28 میلیون بیمه شده در گرو اداره آن است.

تکیه زدن مرتضوی بر اریکه؟

قدرت سازمانی بیمه گر، عمومی اما غیر دولتی اعتراضات و گلایه های بسیاری را به دنبال داشت اما بالاخره هر طور که بود مرتضوی مدیرعامل تأمین اجتماعی شد، کشمکش همچنان بر سر مدیر عاملی مرتضوی ادامه داشت تا اینکه نمایندگان مجلس اعلام کردند اگر مرتضی مدیر عامل باقی بماند شیخ الاسلامی، وزیر تعامل، کار و رفاه اجتماعی استیضاح می شود شب قبل از استیضاح شیخ الاسلامی مرتضوی استعفای خود را اعلام کرد اما بعدها دوباره بر سر کار خود حاضر شد طی هفته های گذشته دوباره مدیرعاملی مرتضوی نقل محافل شد و بر خروجی خبرگزاری ها نقش بست تا اینکه دیوان عدالت اداری حکم بر برکناری مرتضوی صادر کرد اما برکناری وی هم حاشیه ها و حرف و حدیث هایی را به دنبال داشت به همین بهانه گفتگویی اختصاصی با معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، حسینی در خصوص صلاحیت مراجع قضایی مبنی بر برکناری مرتضوی گفت: براساس قانون صلاحیت مراجع قضایی توسط قانونگذار به موجب قانون صورت می گیرد یعنی اگر مراجع قضایی بخواهند صلاحیت خود را تطبیق دهند صرفاً در محدوده قوانین مصوب می توانند نسبت به احراز صلاحیت اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه قانونگذار به هیچ یک از مراجع قضایی اختیار ایجاد صلاحیت برای خود را نداده است افزود: در خصوص موضوع برکناری مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری در مواد 13 و 19قانون دیوان عدالت اداری تصریح و تعیین شده است.

حسینی یادآور شد: صراحتاً در قانون آمده است که دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به نظلالمات؟؟ اعتراضات و شکایات نهادها، سازمان های دولتی و شهرداری ها است و ذکری از نام نهادهای عمومی غیر دولتی که سازمان تأمین اجتماعی از جمله آنهاست به میان نیامده است.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون جدید دیوان که در سال 85 به تصویب رسید، رسیدگی به شکایات و اعتراضات در خصوص تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اهم از وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها در صلاحیت دیوان است و ذکری راجع به نهادهای عمومی غیر دولتی در آن نیامده است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی در ادامه اظهار داشت: شهرداری ها جزو نهادهای عمومی غیر دولتی است و رسیدگی به موضوعات مرتبط با شهرداری ها در صلاحیت دیوان قرار گرفته و این خود تأیید بر استدلال سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر عدم صلاحیت دیوان جهت رسیدگی به موضوعات مربوط به نهادهای عمومی غیر دولتی همچون تأمین اجتماهی است.

وی با استناد بر اصول 170 و 173 قانون اساسی و مواد 13 و 19 قانون دیوان عدالت اداری، دیوان را فاقد صلاحیت رسیدگی به موضوعات مرتبط با نهادهای عمومی غیر دولتی به جز موارد تصریح شده در قانون دانست و خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به جد پیگیری موضوع است و این سازمان هر آنچه قانونگذار تعیین کند به مرحله اجرا درخواهد آورد.

مرتضوی در حال حاضر به کار خود در سازمان تأمین اجتماعی با جدیت ادامه می دهد حال آنکه سمت مدیر عاملی با سمت ریاست هیئت مدیره این سازمان چندان فرقی با یکدرگی ندارند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار