شورای تبیین مواضع بسیج دانشجويي دانشگاه هاي تهران با ارسال نامه اي به سان سوکی خواستار رسيدگي به وضعيت مسلمانان ميانمار و عذرخواهي وي از جامعه جهانی براي عملكرد غير انساني و غير سياسي‌اش شدند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نامه‌اي را در راستاي محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار خطاب به سان سوکی رییس کمیته جایزه صلح نوبل منتشر كرد.

متن نامه بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نامه محکومیت کشتار مسلمانان میانمار

رئیس محترم کمیته جایزه صلح نوبل؛

مدتی است اخباری از وقایع جاری در کشور میانمار به گوش می‌رسد که دل هر انسانی که در پی آرمان آزادی،‌صلح و حقوق بشر باشد را به درد می‌آورد. به نظر می‌رسد این موضوع برای کمیته صلح نوبل که خود را مدعی و داعی صلح و حقوق بشر در سطح بین الملل به حساب می‌آورد، دارای جذابیت باشد.

در ایالت آرکان در غرب سرزمین میانمار قومیتی قدیمی و اصیل به نام روهینگیا وجود دارد. قوم روهینگیا که هم اکنون شامل شش میلیون نفر و با اکثریت مسلمان است، از سال 1952 تحت فشارها و بی عدالتی هایی که توسط دولت مستبد میانمار بر آنان روا داشته شده زیسته اند. این قوم از سال 1982 از نظر قوانین دولت میانمار حقوق شهروندی خود را از دست دادند و از این تاریخ تا به امروز از بسیاری از حقوق اولیه انسانی مثل آزادی مناسک دینی، حق تحصیل و حتی حق ازدواج (تا سنین بالا) محروم اند.

علاوه بر این تجاوز آشکار دولت میانمار به حقوق انسانی این اقلیت، سیاست دولت مبنی بر کوچ اجباری این قوم آن‌هم همراه با موضع نژاد پرستانه و با هدف پاکسازی نژادی زندگی مردم روهینگیا را به حالت فاجعه رسانده است. و در آخرین اپیزود از تراژدی زندگی مردم روهینگیا، کشتار آنان توسط گروه‌های افراطی بودایی و با حمایت دولت مرکزی میانمار باعث شده تا شاهد یک جنایت هولناک و نسل‌کشی وحشیانه باشیم.

اما نکته‌ای که ما را بر آن داشت تا این نامه را بنگاریم، برخورد شرم‌آور خانم سان سوکی برنده میانماری جایزه صلح نوبل بود که با سکوت خود در مقابل این نسل‌کشی به آرمان صلح‌طلبی و کرامت انسانی خیانت کرده‌اند. و با اتخاذ موضع صریح نژاد پرستانه در قبال مردم مظلوم روهینگیا، آن هم تحت لوای صلح‌طلبی و به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، موجبات ادامه وحشیگری‌ها را فراهم آورده‌اند.

اکنون جای طرح این سوال وجود دارد که چرا جایزه صلح نوبل به چنین شخصیت‌های نژادپرست و ضد بشری اهدا می‌شود؟

به نظر می‌رسد که جایزه صلح نوبل بیش از آنکه از کسانی که عمر خود را در جهت ایجاد صلح و امنیت جهانی صرف کرده‌اند تقدیر به عمل آورد، مدال افتخاری بر گردن جنایت‌کاران و تروریست‌های بین‌المللی است، این مساله تا حدی بزرگ است که حتی افرادی مانند مناخیم بگین، شیمون پرز، اسحاق رابین، باراک اوباما و... که دستشان به خون مردم بی‌گناه فلسطین، عراق و افغانستان آلوده است نیز موفق به دریافت این جایزه می شوند.

اگر واقعا مقصود از اعطا جایزه صلح نوبل ایجاد صلح و آرامش در سراسر جهان باشد، قطعا کمیته جایزه صلح نوبل باید درمورد ملاک‌ها و معیارهای اعطای این جایزه به افراد تجدید نظر کرده و با در نظر گرفتن ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی و اخلاقی در این عرصه گام نهد و ضمن پس گرفتن این جایزه از خانم سان سوکی از جامعه جهانی برای عملکرد سیاسی و غیر انسانی خود در اعطای جوایز صلح، عذرخواهی کند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ

انتهاي پيام/س3

برچسب ها: میانمار ، بسیج ، نوبل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار