شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به مرمت و بازسازی چند خانه قدیمی‌و تاریخی مشهد که به ثبت ملی هم رسیده است گفت: تلاش می‌کنیم با این کار بی‌توجهی دستگاه‌های مربوطه را به نوعی جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از مشهد و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محسن برزویی اظهار کرد: مرمت و احیای آثار تاریخی در دستور کار شهرداری این منطقه قرار گرفته است و به همین منظور تاکنون موفق به پیشرفت 80درصدی در مرمت خانه توکلی که یکی از این خانه ها است شده‌‌ایم.

برزویی افزود: از تعداد 37 اثر ثبت شده در بافت اطراف حرم مطهر، سازمان مجری طرح نوسازی و بازسازی بافت اطراف حرم رضوی با اقدام به بازسازی و مرمت آثار تاریخی در این محدوده، تلاش می‌کند میراث فرهنگی و هویت مشهد را زنده نگاه دارد.

وی اظهارکرد: این منزل قدیمی ‌با مساحت 150مترمربع و با پرداخت هزینه‌ ملک از سوی شهرداری ثامن، تملک شده است و کار مرمت و احیای آن از بهمن ماه سال 89 تاکنون ادامه دارد.

شهردار منطقه ثامن در ادامه بیان کرد: در پروژه مرمت و احیای خانه توکلی، سازمان میراث فرهنگی به عنوان ناظر با سازمان مجری طرح نوسازی اطراف حرم رضوی مشارکت می‌کند و خوشبختانه هم‌اکنون با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در بحث مرمت این اثر تاریخی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه این پروژه تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

برزویی در ادامه با اشاره به اینکه مرمت بازار فرش نیز به عنوان یکی از کانون‌های هویت شهری مشهد مورد توجه منطقه ثامن قرار دارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون درخصوص طرح مرمت این بازار با 10مشاور مکاتبه و مقرر شده است؛ مرمت کف و سقف این مجموعه از اعتبار شهرداری منطقه ثامن صورت گیرد و بقیه هزینه‌ها با مشارکت آستان قدس، اوقاف، میراث فرهنگی و مالکان مغازه‌های این بازار قدیمی تامین شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در آینده در دستور کار اين منطقه قرار دارد، مرمت و بازسازی سرای عزیزاله اف است که در همین رابطه نیز استعلامات لازم با 10مشاور صورت گرفته است.

برزویی افزود: این بازار سه طبقه با حدود 2هزار مترمربع به عنوان یکی از پرخاطره‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای شهر مشهد شناخته می‌شود که ضرورت دارد مرمت و احیا شود./س

برچسب ها: بازسازی ، اطراف ، حرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.