حال دریاچه ارومیه خوب نیست، مدت‌هاست از وزیر و وکیل گرفته تا کارشناس و فعالان محیط زیست در مورد دریاچه اظهار نگرانی می‌کنند اما هنوز این همه تلاش‌ها برای نجات دریاچه کافی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ افزایش دمای هوا در فصل تابستان امسال نیز آغاز کابوسی دوباره برای دومین دریاچه شور جهان است به طوريکه کاهش سطح آب و افزایش میزان غلظت نمک رنگ دریاچه ارومیه دگر باره سرخ شد.
 طی تحقیقات انجام شده از 12سال پیش تا کنون نمودار تر از آب پاک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بومی حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده نشان می دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که کاهش میزان نزولات جوی و خشکسالی در دهه گذشته، پایین بودن راندمان آبیاری کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، عدم تخصیص آب کافی برای تامین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه (حقآبه محیط زیست)، بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی‌ (به خصوص اراضی پست حاشیه دریاچه) و تبخیر از سطح دریاچه مهمترین عوامل بروز بحران در دریاچه بوده است.
فاضل معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست احیا و نجات دریاچه ارومیه به عنوان یکی از تالابهای بین المللی در اولویت برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست می داند و می گوید: دریاچه ارومیه که طی دهه اخیر با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کند و به اعتقاد کارشناسان نفسهای آخرش را می کشد از 2سال گذشته تابستانها به رنگ سرخ گراییده و علامت هشدار برای نجات این زیست بوم را به صدا در می آورد.
وی ادامه داد: موضوع بارورسازی ابرها یکی از پروژه های اولویت دار احیای دریچه ارومیه است.
وی استفاده از ظرفیت های قانون گذاری و کسب نظرات مجلس را اقدام بعدی در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا جلسات هماهنگی با مجمع نمایندگان 3 استان با حضور اعضای فراکسیون محیط زیست و کمیسیون جهاد کشاورزی برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه احیا و نجات دریاچه ارومیه فرایند مشارکتی طولانی مدت را می طلبد تصریح کرد: نجات دریاچه ارومیه یکی از اولویت های اصلی دولت بوده که با تشکیل کار گروه ویژه احیای دریاچه ارومیه طرحهای بارورسازی ابرها، انتقال بین منطقه ای آب، افزایش تسهیلات اجرای طرحهای آبیاری نوین در حوزه ابخیز دریاچه ارومیه از طرحهایست که هم اکنون در مرحله آغاز عملیات اجرایی و یا تعیین پیمانکار برای اجرا قرار دارند.
در ادامه نماينده مردم اروميه در مجلس  نيز با انتقاد از بي‌توجهي به خشك‌شدن درياچه اروميه گفت: امروز درياچه اروميه به‌عنوان نقطه نگراني براي عموم مردم كشور تبديل شده است و اگر دير بجنبيم ديگر اثر و نقشي از اين درياچه نخواهد ماند.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصريح کرد:نگرانی‌هایی مبنی بر بلند شدن سونامی نمک از سطح خشک دریاچه وجود دارد، شن‌های روان هم از سطح خشک دریاچه حرکت کرده‌اند و گرد نمکی تمام هوای منطقه را فرا گرفته است. در حال حاضر هوای این منطقه از نظر غلظت ریزگردها و ذرات معلق بسیار ناسالم‌تر از هوای تهران است./ل
برچسب ها: دریاچه ، ارومیه ، نمک ، سونامی ، مرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار