یك کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی خبر داد: "مسجد آفتاح"، از مساجد قدیمی و ثبت ملی کشور در محله "سبط شیخ انصاری" دزفول، در ایام ماه مبارک رمضان تخریب شد.

سعیده بیات در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان  اظهار داشت: این مسجد در حالی تخریب شد که طی بررسی به عمل آمده این اقدام بدون هماهنگی با شورای فنی میراث فرهنگی صورت پذیرفته است.

وی افزود: از جهت دیگر مسجد آفتاح در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود که این خود حاکی از اهمیت و ارزش این اثر تاریخی مذهبی است که با این اتفاق نگرانی شدیدی نسبت به سرنوشت  دیگر آثار به ثبت رسیده در بافت تاریخی دزفول ایجاد شده است.

او خاطرنشان كرد: هر بنای تاریخی به ثبت رسیده حداقل حریم و عرصه‌ای دارد. چرا به این نکته مهم توجه نشده است که تخریب خانه مجاور این مسجد موجب آسیب‌رسانی به آن خواهد شد؟ مساله‌ای که به راحتی از سوی هر فرد عادی مورد تایید قرار می‌گیرد چه رسد به ارگانی که اصلی‌ترین وظیفه آن حفاظت از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی است.

این كارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی يادآوری كرد: بافت تاریخی دزفول در نوع خود جزو ارزش‌مندترین بافت‌های آجری کشور است که اهمیت ویژه‌ای دارد. در این بین نهاد نوسازی و به‌سازی شهرداری دزفول برای حفظ این مجموعه‌های بی‌نظیر تلاش‌هایی انجام می‌دهد. از سویی دیگر در این شهر به تازگی و به پشتوانه آثار ارزش‌مند فرهنگی منطقه و بافت تاریخی دزفول دفتر نمایندگی یونسکو افتتاح شد. حال چرا و چه گونه به راحتی در مجاورت این ارگان‌های علمی فرهنگی چنین اتفاقات جبران‌ناپذیری در حال وقوع است؟

بیات بيان كرد: طبق اظهار نظر مسؤول اداره میراث فرهنگی دزفول مالک منزل مجاور این مسجد با اصرار و پی‌گیری‌های فراوان و حتی سفارش یکی از مسؤولان رده بالای شهرستان مجوز تخریب منزل قدیمی خود را از این اداره اخذ كرد.
جای تعجب است که  این مجوز بدون در نظر گرفتن ضوابط حاکم بر بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و بدون توجه به نظر شورای فنی که نهاد تصمیم گیرنده در این خصوص است صادر شده است.

وی ادامه داد: گذشته از این موارد منزل مسکونی که اداره میراث فرهنگی مجوز تخریب آن را صادر کرد خود نیز بخشی از بافت تاريخی محسوب می‌شد. در واقع تخریب اين منزل مسکونی به نوعی همان مجوز تخریب مسجد تاریخی بود.
نتیجه این عدم توجه به موازین و قوانین میراث فرهنگی تخریب یکی دیگر از آثار ارزش‌مند مذهبی تاریخی دزفول و کشورمان را رقم زد؛ تخریب اثری که غیرقابل برگشت است.

گفتنی است بنای مسجد آفتاح مربوط به دوران زندیه است و در سال 1385به شماره 14705 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد./س
برچسب ها: تخریب ، مسجد ، زندیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.