عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تاکيد کرد سفر وزير امور خارجه عراق به کردستان اين کشور غيرقانوني است زيرا حاکميت عراق را ناديده گرفت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، "سميره الموسوي"  درباره اعتراض بغداد به سفر احمد داود اغلو، وزير امور خارجه ترکيه، به منطقه کردستان عراق گفت: اين سفر خشم و نفرت مردم عراق را در شمال و جنوب برانگيخت زيرا اين سفر احساسات آن‌ها را، چه عرب و چه کرد، تحريک کرد. سفر داود اغلو نقض آشکار حاکميت عراق و بي احترامي به ملت هاي دو کشور بود که  به طور کلي پذيرفتني نيست. اين سفر حتي مغاير با موازين بين المللي است که ترکيه بايد به آن ها احترام بگذارد.

وي گفت: اقدام يک مسئول سياسي ترکيه در سطح وزير امور خارجه و ناديده گرفتن حاکميت عراق براي هيچ‌کس پذيرفتني نيست. روز شنبه مجلس نمايندگان عراق درباره اين مسئله رايزني و بحث و تبادل نظر کرد؛ بيشتر نمايندگان خواستار طرح و بررسي اين موضوع با وزير امور خارجه عراق شدند. اين سفر در همه سطوح عراق، چه پارلمان، دولت ، مردم و سطح سياسي محکوم است زيرا دولت ترکيه با اين اقدام به مردم عراق بي احترامي کرده است و حتي مردم ترکيه نيز چنين کارشکني ها را رد مي کنند.

خانم الموسوي درباره اختيارات دولت محلي کردستان در اين باره گفت: اکنون عراق در شرايط ويژه اي قرار دارد؛ بحران هاي سياسي در کشور وجود دارد، اما اين باعث نمي شود که يک کشور همسايه از اين وضع بهره برداري کند بلکه بايد روابط بين المللي را محترمانه حفظ کند. کشورهاي همسايه بايد با احترام به حاکميت يکديگر  به ملت هاي هم احترام قائل باشند.

وي گفت منطقه کردستان عراق توجيه مي کند که حق دارد به مسئولان ديگر کشورها رواديد صادر کند، اما به لحاظ قانوني چنين حقي ندارد. منطقه کردستان و رئيس آن اين موضوع را خوب مي داند و چنين رفتارهاي آن غير قانوني است زيرا اين مسائل در چارچوب اختيارات دولت مرکزي است.عضو ائتلاف دولت قانون تصريح کرد خاطرنشان کردرئيس منطقه کردستان هميشه ديگران را به قانون‌شکني متهم مي کند و مدعي است که نقض قانون اساسي را بر نمي تابد، اما در اينجا وي آشکارا قانون اساسي را نقض کرد.

الموسوي در ادامه تصريح کرد اگر وزير امور خارجه ترکيه درباره اختيارات قانوني منطقه کردستان عراق و مسائل قانون اساسي کشور شناختي ندارد، رئيس دولت منطقه نبايد اين قوانين و قانون اساسي را ناديده انگارد زيرا او هميشه مدعي است که يک دولت را اداره مي کند. پس، چگونه منافع کشوري را که به آن تعلق دارد ناديده مي گيرد و آن را در معرض خطر قرار مي دهد.

وي در ادامه درباره بيانيه وزارت امور خارجه عراق درباره اين سفر غير قانوني وزير امور خارجه ترکيه به منطقه کردستان  گفت مردم عراق اين سفر را محکوم کردند زيرا احساسات آن‌ها را تحريک کرد. اکنون مجلس در حال رايزني و گفتگو با وزارت امور خارجه درباره پيامدهاي اين سفر است حتي برخي از دولت عراق انتقاد مي‌کنند که چرا داود اغلو را در خاک عراق بازداشت نکرد.

الموسوي تصريح کرد اکنون مردم عراق از نقض حاکميت کشورشان و دخالت ترکيه بسيار خشمگين اند. عراق درباره روابط اقتصادي و سياسي خود با ترکيه بازنگري خواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار