مدیر عامل شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) شوری زهاب حاصل از فعالیتهای این شرکت را در حدود چهار میلی موم بر سانتی متر مکعب و کاملا شیرین و قابل استفاده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،ناصر مجدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس مقررات سازمان محیط زیست افزایش شوری آب تا 10 درصد توسط زهاب واحدهای نیشکر قانونی است و این در حالی است که زهاب این شرکت در حدود چهار میلی موم بر سانتی متر مکعب است و آثار سویی بر میزان شوری آب کارون ندارد.
وی با بیان اینکه شوری آب رودخانه تنها در حد 20 میکروموس و کمتر از یک درصد رقم مجاز اعلام شده توسط زهاب نیشکر بالا می رود، افزود: این درصد تاثیری در کیفیت آب رودخانه ندارد.

مجدی با اشاره به اینکه زهاب نیشکر این شرکت چهار متر مکعب در هرثانیه است، گفت: این زهاب برای آبیاری مزارع و کشت گندم کاملا مناسب است.

وی با اشاره به آبیاری مزارع گندم توسط زهاب نیشکر افزود: سال گذشته دو مزرعه آزمایشی برای آبیاری با زهاب نیشکر در نظر گرفته شد که 4.5 تن گندم در هر هکتار محصول تولید شد.

مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه زهاب نیشکر این واحد برای فعالیتهای کشاورزی در منطقه شعیبه شوشتر کاملا مناسب است، اظهار کرد: در صورتی که امکانات مورد نیاز برای این شرکت فراهم شود می توانیم زهاب نیشکر را در اختیار کشاورزان محلی به منظور آبیاری مزارع گندم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: این زهاب مشکلی برای زمینهای کشاورزی ندارد و با توجه به شیرین بودن آن در شرایط کم آبی کمک بسیار زیادی به توسعه کشاورزی می کند.

مجدی در خصوص دلایل عدم استفاده از زهاب برای کشت نیشکر گفت: با توجه به اینکه نیشکر به شوری آب حساس است، شوری آب مورد استفاده برای آن باید کمتر از 1.7 میلی موم بر سانتی متر مکعب باشد و این درحالی است که برای کشت گندم شوری آب در حد شش میلی موم بر سانتی متر مکعب نیز مجاز است./س

برچسب ها: نیشکر ، کارون ، شیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.