دانشمندان پس از این آزمایش ها توانستند نشان دهند که باکتری ها روی پوست انسان هم اثرات مثبتی روی سیستم دفاعی بدن می گذارند و نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک ، اگر بسیار هم تمیز باشید و مدام پوست خودتان را بشویید باز هم پوستتان پر از باکتری است. در هر سانتیمتر مربع از پوست بدن چیزی بین 100 تا 10000 باکتری وجود دارد. به گفته دانشمندان تعداد باکتری هایی که در دو متر مربع از پوست انسان جا خوش کرده اند به اندازه تمام انسان های روی زمین است.
باکتری ها در چین و چروک های پوست،‌ در منفدهای چرب پوست و بیش ازهمه در جوانه های مو، فرورفتگی های عمیقی در پوست که موها از آن بیرون می آیند، برای خود زندگی خوشی راه انداخته اند. باکتری ها پس از شستشوی پوست و بدن از مخفیگاه خود که همان جوانه مو است،‌ بیرون می آیند و روی سطح پوست قرار می گیرند.
پس محل رشد مو منبع مناسب تغذیه برای باکتری های روی پوستی بدن است. اما نگران این مقدار زیاد میکروب (باکتری ها یکی از انواع میکروب ها هستند) روی پوست خود نباشید چرا که همین میکروب ها فایده های بسیاری برای سلامتی انسان دارند.
دانشمندان و پزشکان تاکنون گمان می کردند که باکتری های پوستی بیش از هر چیز وظیفه دارند از بدن در برابر انگل ها و موجودات ریز ذره بینی مضر برای سلامتی حفاظت کنند. تا کنون تنها تصور می شد که باکتری ها یک سپر دفاعی درست کرده و از ورود عامل بیماری به بدن جلوگیری می کنند. اما مشاهدات جدید نشان می دهد که باکتری های پوستی نه تنها مسئول حفاظت از بیرون پوست هستند بلکه کارهایی هم برای حفاظت از داخل بدن و زیر پوست انجام می دهند بدین صورت که باکتری ها سیستم دفاعی بدن را فعال می کنند.
دانشمندان برای کسب این نتیجه، آزمایش ها را روی دو گروه موش انجام دادند. یک گروه از موش ها به تعداد طبیعی و معمولی روی پوستش باکتری داشتند و گروه دیگر در محیطی کاملا استریلیزه بزرگ شدند به گونه ای که روی پوستشان باکتری بسیار بسیار کمی وجود داشت.
نتایج جالب بود و فعالیت سیستم ایمنی بین این دو گروه تفاوت چشمگیری داشت. در گروه بدون باکتری سلول های تی (که خود نقش محافظت از بدن را به عهده دارند) آشکارا کمتر تحریک شده و کارایی سیستم دفاعی بدن نیز پایین آمد به همین خاطر عامل بیماری راحت تر وارد بدن این موش ها می شد. موش های این گروه همچنین به التهاب پوستی نیز دچار شده بودند.
دانشمندان پس از این آزمایش ها توانستند نشان دهند که باکتری ها روی پوست انسان هم اثرات مثبتی روی سیستم دفاعی بدن می گذارند و نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می کنند. پس دیگر جای تعجب نیست وقتی بفهمیم 90 از درصد از کل سلول های زنده بدن انسان را باکتری ها تشکیل می دهند./س

برچسب ها: باکتری ، مدافع ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.