آشنایی با مفهوم جهانی شدن

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، در حال حاضر از طريق فرآيند جهانى شدن، بهتر مى توان، تحولات و تغييرات ملى، منطقه اى و بين المللى را توصيف و تحليل نمود. فرآيندى كه كما بيش تمام قلمروهاى سياسى، فرهنگى، اقتصادى، امنيتى را در سطوح مختلف در بر گرفته و همه كشورهاى كوچك و بزرگ از پيامدهاى آن متإثر هستند.

بر مبنای این گزارش ، اين فرآيند نه تنها زمينه ساز همانند شدن جهانى؛ بلكه از عوامل تشديد كننده هويت هاى قومى و ملى نيز محسوب مى شود. از سوى ديگر، پيامدهاى متعارض جهانى شدن، باعث چالش هاى اساسى در فرهنگ، اقتصاد، سياست و امنيت ملى كشورها گرديده و فرصت هاى نوينى را نيز براى بازشناسى ارزش ها، هويت ها، مرزها و امنيت ملى فراهم نموده است.

در عصرى كه انفجار اطلاعات، كامپيوتر و اينترنت و جهانى شدن از مختصات آن است، مطالعه امنيت ملى بدون لحاظ فرآيندها و وضعيت هاى موجود، امكان پذير نيست. آنچه قابل بررسى است، صرفا به تإثير فرآيند جهانى شدن بر امنيت ملى مربوط نمى شود؛ بلكه نگرش به امنيت ملى در متن و قلمرو جهانى شدن است؛ قلمروى كه همه يا برخى از ابعاد پديده ها، از جمله امنيت ملى را در بر گرفته و امكان جايگزينى مفاهيم جهانى مانند: اقتصاد جهانى، فرهنگ جهانى و امنيت جهانى را به جاى اقتصاد ملى، فرهنگ و امنيت ملى هر چه بيش تر فراهم ساخته است.
اگر از حيطه مفهوم سنتى امنيت ملى كه ناظر بر فقدان خطر و آسودگى از حملات نظامى دشمن است، خارج شده و به مفهوم جديد امنيت ملى ملتزم شويم، آن گاه گستره پيوند عميق امنيت در ابعاد اقتصادى، فرهنگى، سياسى، دفاعى و... با جهان خارج به روشنى محقق مى شود.

هر چند در مفهوم نوين امنيت ملى، تعاريف متعددى ارائه شده است؛ اما همچنان امنيت ملى قبل از همه، مقوله اى ذهنى و ارزشى باقى مانده است.

والترليپمن (2) و تراگر (3) امنيت ملى را حفظ ارزش هاى حياتى جامعه ذكر كرده اند. در اين صورت، جهانى شدن ارزش ها و رسوخ آن در مرزهاى ملى و قرار گرفتن آن در فرآيند جامعه پذيرى، مى تواند در قالب تعارض يا همگنى با امنيت ملى ظاهر شود.

مطالعه چگونگى اين تلاقى و تإثير يك جانبه يا تإثير متقابل نابرابر جهانى شدن و امنيت ملى، هدف مقاله حاضر است. براى اين منظور ضمن بيان مفهوم جهانى شدن، از دو مفهوم جامعه پذيرى و آسيب پذيرى جهت فهم چگونگى رابطه جهانى شدن و امنيت ملى بهره مى گيريم.

در اين حالت، جامعه پذيرى، ناظر برفرآيندهاى پذيرش و انتقال ارزش هاى حياتى و آسيب پذيرى، به محدوديت ها و موانع حفظ ارزش هاى حياتى و امنيت ملى مربوط مى شود.

جهانی شدن چیست ؟
درباره مفهوم جهانى شدن، اتفاق نظر وجود ندارد. گاهى جهانى شدن، به كوچك شدن جهان و زمانى به رفتارها و ارزش هاى مشابه جهان شمول اطلاق مى شود. از ديدگاه روزنا، (جهانى شدن، فرآيندى است كه در وراى مرزهاى ملى گسترش يافته و افراد، گروه ها، نهادها و سازمان ها را به انجام رفتارهاى يكسان، يا شركت در فرآيندها، سازمان ها يا نظام هاى فراگير و منسجم وامى دارد.

در تعریفی دیگر جهانى شدن، عبارت از گسترش روابط و پيوندهاى گوناگون بين دولت ها و جوامعى كه نظام نوين جهانى را شكل مى دهند، [ مى باشد]. فرآيندهايى كه بنابر آنها، رخدادها، تصميم ها و فعاليت ها در يك بخش از جهان مى تواند پيامدهاى مهمى براى افراد و جوامع بخش كاملا مجزايى از جهان در برداشته باشد ./س

برچسب ها: جهانی شدن ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.