محققان ايراني گونه جديدي از باکتري مايکوباکتريوم را به دنيا معرفي و با نام «مايکوباکتريوم ايرانيکوم» ثبت کردند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛استاديار دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اعلام اين خبر گفت: اين مايکوباکتريوم بيماري زا و مشابه باکتري بيماري سل يا مايکوباکتريوم توبرکولوزيس در بدن عمل مي کند.

دکتر حسن شجاعي با بيان اين که مايکوباکتريوم ايرانيکوم در بدن انسان موجب مننژيت شبه سل و همچنين ضايعات پوستي مي شود افزود: اين باکتري همزمان در شش مرکز تحقيقاتي در يونان، هلند، سوئد، امريکا، ايتاليا و ايران کشف شد و چون ايران زودتر از همه آن را به کميته بين المللي ثبت ميکروب ها معرفي کرد، مايکوباکتريوم جديد به نام کشور کاشف آن يعني ايران نام گذاري شد.

وي که ميکروب شناس و20سال است بر مايکوباکتريوم ها تحقيق مي کند اضافه کرد: اين گونه جديد از مايکوباکتريوم ها را هفت سال پيش کشف کردم و پس از طي مراحل پيچيده جداسازي آن موفق شدم باکتري را در اين ماه به نام ايران ثبت کنم.

وي گفت: دو گونه ديگر از مايکوباکتريوم ها را نيز در زمان دانشجويي دکتراي خود جداسازي کرده بودم که اروپايي ها آن را به نام خود ثبت کردند.

به گفته دکتر شجاعي فقط يک مجله در دنيا به نامinternational journal of systemic and evolutionary microbiology مجاز به نشر مقالات مربوط به کشف ميکروب هاي جديد است که در شماره جديد اين نشريه مقاله مايکوباکتريوم ايرانيکوم به عنوان جديد ترين گونه مايکوباکتريوم هاي کشف شده منتشر شده است./ع
برچسب ها: باکتری ، گونه ، جداسازی ، سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار