جان گليسر ، فعال بين المللي ضد جنگ در گفتگويي تاکيد کرد آمريکا به دنبال گسترش امپراتوري نظامي خود در جهان است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي ؛  جان گليسر درباره ناتو گفت از نظر دولت آمريکا، ناتو ابزاري براي حفظ نفوذ و قدرت و امنيت غرب در جهان است. آمريکا به خوبي مي داند که ناتو اصلا براي گسترش دموکراسي و آزادي ساخته نشده است.

افغانستان بهترين مثال است و ناتو بيش از يک دهه است که فقط ويراني و خرابي و کشتار در اين کشور به بار آورده است. ماموريت اعلامي ناتو در افغانستان به طور کامل شکست خورده است. از زماني که اوباما رئيس جمهور آمريکا طرح افزايش نيروها را در افغانستان اجرا کرده است ، خشونت و کشتار در اين کشور افزايش يافته است. بنابراين براي مردمي که سالهاي سال زير چکمه هاي نظاميان ناتو زندگي کرده اند، ماموريت ايجاد ثبات و امنيت و آزادي براي ناتو معنا ندارد.

اين فعال ضد جنگ افزود چند ماه پيش جامعه اطلاعاتي آمريکا گزارشي را منتشر کرد که مي گفت افغانستان هنوز در وضع بحراني است و  طالبان همچنان نيرويي قوي است.

به همين علت حتي اوباما نيز در مواردي اعتراف کرده است که طالبان مي تواند در روند سياسي افغانستان مشارکت داشته باشد.

در همان حال سياستهاي دولت آمريکا به گونه اي بوده است که روابط با پاکستان را به شدت خراب کرده است. در واقع دولت اوباما هرگونه شانس حل ديپلماتيک مشکلات خود را با اسلام آباد از بين برده است.

پاکستان بويژه دستگاه اطلاعاتي اين کشور هميشه طالبان را بر کرزاي ، دست نشانده و عروسک خيمه شب بازي آمريکا در افغانستان ترجيح مي داده است بويژه که هند به عنوان دشمن شماره يک پاکستان ، از طريق کرزاي نفوذ بيشتري در افغانستان دارد.

جان گليسر افزود اصولا دليلي براي ادامه حيات ناتو وجود ندارد زيرا تشکيل ناتو پس از جنگ جهاني دوم با هدف مقابله با گسترش کمونيسم شوروي بود.

البته کاملا روشن است که اساسا هدف اصلي از تشکيل ناتو اين نبوده است زيرا با وجود اينکه کمونيسم شوروي از بين رفته است، همه دولتهاي آمريکايي از زمان فروپاشي شوروي ناتو را گسترش داده اند.

سندي مربوط به سال هزار و نهصد و نود و دو در وزارت دفاع آمريکا وجود دارد که به دکترين وولفوويتز شهرت دارد.

اين سند سياست آمريکا را از زمان ترومن تعريف مي کند. در اين سند تاکيد شده است ماموريت سياسي و نظامي آمريکا در دوران پس از جنگ سرد اين است که مطمئن شود هيچ رقيب نظامي يا ابرقدرت ديگري در غرب اروپا،آسيايادرسرزمينهاي شوروي سابق ظهور نخواهد کرد. همين مسئله نشان مي دهد که چرا ناتو تا کنون باقي مانده و چرا براي واشنگتن تا اين حد مهم است که سلطه و برتري نظامي خود را در سراسر جهان حفظ کند.

هم اکنون بودجه نظامي آمريکا به اندازه مجموع کل بودجه هاي نظامي جهان است . آمريکا حدود هزار پايگاه نظامي در بيش از يکصد و سي کشور جهان دارد و دائم تلاش مي کند امپراتوري نظامي خود را گسترش دهد.

جان گليسر گفت ناتو در عمليات ليبي از قطعنامه شوراي امنيت براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع براي محافظت از جان غيرنظاميان سوءاستفاده کرد و بلافاصله به نيروي هوايي براي شورشيان و تغيير رژيم در ليبي تبديل شد.
برچسب ها: آمریکا ، نظامی ، جهان ، ضدجنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار