مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین، گفت:پیش بینی می شود امسال بیش از1100 تن خرما از سطح باغات این شهرستان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علي اصغر بهمني پور گفت: برداشت خرما در این شهرستان از اواسط شهریور شروع و پیش بینی می شود امسال بیش از 1100 تن محصول از سطح باغات خرمای این شهرستان برداشتو روانه بازارهای داخل و خارج از استان شود.

وی در خصوص سطح زیر کشت باغات خرمای شهرستان قصرشیرین، گفت: سطح زیر کشت باغات خرما در این شهرستان 500 هکتار می باشد که از این میزان 150 هکتار بارور و 350 هکتار نهال بوده و هنوز به باردهی نرسیده اند.

بهمنی پور ارقام خرماي موجود در قصرشيرين را به ترتيب شامل زاهدي، اشرسي، ازرق، خضراوي، جعفري و كبكاب عنوان كرد و تصریح کرد: زودرس ترين نوع خرماي شهرستان ازرق و ديررس ترين آن اشرسي مي باشد كه برداشت آن تا اواسط مهر ماه ادامه مي يابد.

وي در ادامه به ظرفیت ها و پتانسیل های خاص این شهرستان در زمینه تولید خرما اشاره کرد و اذعان داشت: قصرشیرین تنها منطقه استان کرمانشاه و حتی بخش شمالی کشور می باشد که بواسطه شرایط خاص اقلیمی امکان پرورش خرما را دارا می باشد.

بهمنی پور خاطر نشان کرد: اگرچه قصرشيرين كمتر از يك درصد نخيلات كشور را داراست، اما رقم اشرسي شهرستانتاكنون دوبار عنوان بالاترين عملكرد را به خود اختصاص داده است.

وی اذعان داشت: در سال جاری با توجه به ریزش های متوالی گرد و خاک، طغیان آفت کنه، افزایش دما، گردافشانی زودهنگام نخل ها و ریزش محصول در مرحله خارک شاهد کاهش عملکرد و افت تولید این محصول هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین، خاطر نشان کرد: قصرشیرین از گذشته های دور خواستگاه خرما بوده و باغداران این شهرستان با اصول کاشت و نگهداری خرما آشنایی کامل دارند و از این رو هر سال به تناسب اراضی آبی موجود 15 تا 20 درصد به سطح زیر کشت باغات خرما اضافه می گردد.

وی افزود:پیش بینی می شود در سالهای آینده با توجه به سدهای موجود بیش از 90 درصد اراضی شهرستان به آبی تبدیل شود که از این طریق شاهد توسعه چشمگیر باغات خصوصا نخیلات این شهرستان خواهیم بود./ع




برچسب ها: خرما ، قصرشیرین ، نخلیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.