يك حقوقدان گفت: در ميان كشورهاي اسلامي، ايران تنها كشوري است كه با جديت موضوع حقوق بشر را در همه ابعاد پيگيري مي‌كند و ساير كشورهاي اسلامي اهميت چنداني براي اين مساله قائل نيستند.

حسن تردست در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فرا رسيدن روز حقوق بشر اظهار داشت: براي تبين مساله حقوق بشر بايد به شناخت كاملي از انسان برسيم، تعريفي كه بسياري از مدعيان حقوق بشر ار آن چيزي نمي‌دانند.

اين حقوقدان ادامه داد: پس از جنگ جهاني دوم مساله حقوق بشر مورد توجه كشورهاي غربي قرار گرفت و در دهه 70 و دوران رياست جمهوري كاتر اين مساله محور تبليغات انتخاباتي وي قرار گرفت.

تردست با بيان اين كه موضوع حقوق بشر تنها ابزار سياسي مدعيان دفاع از حقوق انساني در غرب است افزود: مدعيان دموكراسي و حقوق بشر غربي فقط به طرح شعار در اين زمينه بسنده كرده اند و هر روز هزاران نفر در جاي جاي جهان به قتل مي‌رسند و آنها حتي يك واكنش ساده هم از خود نشان نمي‌دهند.

وي تصريح كرد: كشتارهاي مسلمانان ميانمار، بحرين و عربستان نمنه اي از انبوه ادعاهاي مدافعان حقوقبشر غربي در جهان است.

تردست با اشاره به حقوق بشر اسلامي افزود: در ميان كشورهاي اسلامي، ايران تنها كشوري است كه با جديت موضوع حقوق بشر را در همه ابعاد پيگيري مي‌كند و ساير كشورهاي اسلامي اهميت چنداني براي اين مساله قائل نيستند.

وي تصريح كرد: كشوري مثل عربستان با وجود سركوب و كشتار مسلمان در بحرين چه  سنخنيتي با مساله حقوق بشر در مفهوم عادي دارد؟

تردست ادامه داد: عربستان مدعي دفاع از حقوق بشر و تثبيت شئون انساني اين مساله است، در حالي كه با حكومت مستبدانه و ديكتاتوري حقوق مردم جامعه خود اعم از مردان و زنان را نقض مي‌كند.

اين حقوقدان با بيان اين كه ايران تلاش بسياري در تثبيت مساله حقوق بشر داشته و دارد اظهار داشت: متاسفانه برخي كشورهاي اسلامي با ايران همراهي نمي‌كنند و حتي با رفتارهاي مداخله جويانه به بحران ساير كشورها دامن مي‌زنند.

تردست عربستان را مهمترين ناقض حقوق بشر در ميان كشورهاي اسلامي دانست و تصريح كرد: رژيم ال سعود نه تنها به ملت خود رحم نمي‌كند بلكه با ورود به بحران سوريه هيزم بر آتش استكبار جهاني مي‌ريزد.

وي با انتقاد از عملكرد "مرسي" در ممنوعيت ورود اتباع ايران و عراق به مصر افزود: رفتارهاي متناقض اين مقام ارشد مصر كه مسلمان است با مساله حقوق بشر همخواني ندارد چرا كه معلوم نيست به چه دليل ورود اتباع ايران و عراق را از ورود به مصر ممنوع اعلام كرده است.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: مساله حقوق بشر اسلامي زماني در جهان به تثبيت مي رسد كه همه كشورهاي مسلمان در اين زمينه منسجم و متحد وارد عمل شوند.

"انتهاي پيام"/پ3
برچسب ها: تردست ، حقوق ، بشر ، حقوقدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار