هویت به طریق مختلفی در افراد به وجود می‌آید که هویت کسب شده بهترین نوع شکل‌گیری شخصیت است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یک جامعه‌شناس گفت :هویت یک نظام درونی است که از تجارب گذشته انسان، باورها، توانایی‌ها و سلیقه‌های فردی شخص نشأت می‌گیرد که انواع مختلفی دارد و قابل تغییر نسبت به شرایط افراد می‌باشد،از این رو هویت به چهار دسته هویت کسب شده، هویت پیشرس، هویت مبهم و هویت خویشتن یابی تقسیم می‌شود.

احمدی افزود: بهترین حالت هویت، هویت کسب شده است که شخص دچار بحران هویت شده، یعنی نظام باورهایش تغییرمی‌‌کند چرا که دوران نوجوانی دوره تفکر نسبی و دیالکتیک بوده است.

وی با بیان اینکه در هویت کسب شده هویت نوجوان دستخوش تغییرمی‌شود، اظهار کرد: فرد دراین دوران، مرحله بحرانی را پشت سر گذاشته و تبدیل به یک فرد رشد یافته می‌شود و افراد رشد یافته در حل و فصل مشکلات و درایجاد ارتباط صمیمی توانا هستند و ازاعتماد به نفس بالایی برخوردارند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: درهویت پیشرس فرد دوره بحرانی را بدون مواجه با آن رد می‌کند و دچار آن نمی‌شود که این اتفاق بیشتر درخانواده‌های انعطاف‌ناپذیر به عقاید بوجود می‌آیند که فرزندان در این گونه خانواده‌ها وابستگی زیادی به والدین خود نشان می‌دهند و به دلیل قانونمندی خانواده‌شان هویت از پیش تعیین شده‌ ای دارند و شخصیت آنها درست مثل پدر و مادرهایشان خواهد بود.

احمدی خاطرنشان کرد: دوره بحرانی درهویت مبهم وجود ندارد و این افراد حتی در وجود بحران نیز بی‌مسئولیتی و بی‌هدفی را از خود نشان می‌دهند و بی‌خیالی، سردی در روابط، ناخرسندی از نشانه‌های آنها محسوب می‌شود و عمدتاً به هر راهی کشیده می‌شوند که وجود این افراد در خانواده‌های نابسامان مشکل‌دار، فاقد آرامش بیشتر مشاهده می‌شود./ع

برچسب ها: هویت ، شکل گیری ، شخصیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.