کاترین اشتون پس از یک گفت وگوی تلفنی با سعید جلیلی اعلام کرد در پایان ماه جاری میلادی یک بار دیگر با وی مذاکره خواهد کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده 1+5 و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنج‌شنبه 12 مرداد 1391 (2 اوت 2012) با بکدیگر تلفنی گفت وگو کردند.

کاترین اشتون پس از این گفتگو با صدور بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که مذاکرات با جلیلی را تا پایان ماه جاری میلادی (جمعه، 10 شهریور 1391/ 30 اوت 2012) تکرار خواهد کرد.

اشتون در بیانیه خود نوشته است: «من در این گفتگو ضرورت توجه ایران به مسائلی را که ما برای ایجاد اعتماد مطح کرده‌ایم، مورد تاکید قرار دادم».

جلیلی نیز خواهان آن شده است که 1+5 پاسخی روشن به پیشنهادهایی ارائه کند که ایران در مذاکرات مسکو به این گروه عرضه کرد.

موکول‌شدن مذاکره بعدی میان جلیلی و کاترین اشتون به حدود یک ماه دیگر بدون تنظیم قرار مذاکره دیگری میان 1+5 و ایران، نشان‌دهنده آن است که دستور‌العمل فعلی اشتون این است که فعلا قرار مذاکره دیگری میان ایران و 6 کشور را نهایی نکند.

«ایران هسته‌ای» پیش از این در تحلیلی تاکید کرده بود که امریکایی‌ها عقیده دارند حال که ایران آماده واگذاری هیچ امتیازی نیست و اوباما هم نمی تواند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2012 امتیازات درخواستی ایران را مورد بررسی قرار دهد، بنابراین بهتر است از حالا تا ماه نوامبر سرعت مذاکرات با ایران اندکی کاهش پیدا کند. ظاهرا تحلیل امریکایی‌ها این است که سرعت‌یافتن مذاکرات در شرایط فعلی می‌تواند به لحاظ انتخاباتی به ضرر اوباما باشد. در عین حال امریکایی‌ها خواهان قطع مذاکرات نیستند چرا که می‌خواهند پس از نوامبر مذاکرات را در فضایی جدید از سر بگیرند.

منبع: ايران هسته‌اي
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: اشتون ، جلیلی ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار