غار ايوب بزرگترين غار آذرين ايران براي نخستين بار صاحب برق مي شود.

مهدي حاج محمدي نماينده ميراث فرهنگي شهربابك به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري باشگاه خبرنگاران گفت: اين غار بزرگترين غار آذرين ايران محسوب مي شود و يكي از زيباترين اثر طبيعي است.

وي افزود: كوه ايوب كه غار ايوب در آن قرار دارد در جنوب شرق شهر دهج با ارتفاع حدود 3200 متر در منطقه كوهستاني دهج واقع شده است.

حاج محمدي تصريح كرد: در غار ايوب تا به كنون هيچ سيستم روشنايي وجود نداشت و به همين منظور گردشگران از ساعت 9 تا 14 از اين غار بازديد مي كردند.

نماينده ميراث فرهنگي شهر بابك بيان كرد: براي نصب سيستم روشنايي حدود پنج كيلومتر از نزديكترين روستا به اين منطقه كه دهج نام دارد برق كشيده مي شود.

شايان ذكر است؛ دهانه غار به شكل نيمه بيضي به قطر 80 متر و ارتفاع 60 متر است فاصله دهانه غار تا انتهاي آن كه جاي پايي كنده شده در سنگ قرارداد حدود 200 متر است.

كف غار با شيبي حدود 60 درجه به سوي بالا به انتها مي‌رسد درون غار و در سمت راست به فاصله 100 متر از دهانه چشمه گوارايي قرار دارد كه اهالي دهج روي آن را بسته و آب را با لوله بر بيرون غار و يك انبار هدايت كرده اند.

به باور اهالي دهج ايوب پيامبر كه از بيماري پوستي رنج مي برد همين كه آب داخل غار را يافت در آن خودش را شست و درمان شد به همين سبب مردم دهج به علت سفر ايوب به آن غار نام آن حضرت را بر غار نهادند.

گفتني است، در استان كرمان از شهر آنار بعد از طي 50 كيلومتر از شهر بابك به سوي آنار پس از مسافت 57 كيلومتر به روستاي جوزم مي‌رسيم از جوزم با طي 27 كيلومتر وارد روستا شهر دهج واقع است./ي2
برچسب ها: غار ، ایوب ، شهر دهج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسين ازيزد
۲۳:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
سلام غارايوب ميتواندبه يك قطب كردشكري درشهرستان تبديل شودولي متاسفانه مسؤلين شهرستان شهربابك به اين امرهيج توجهي ندارندامكانات فعلي اين غاربا50سال قبل هيج تغييري نكرده است
آخرین اخبار