امير توحيدي مي گويد:"گرافيك شهري" به دليل آن كه به كارشناسان سفارش داده نمي شود متاسفانه با ضعف عمده اي روبرو است.

امير توحيدي طراح گرافيك در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره گرافيك شهري گفت:يكي از نكاتي كه باعث بيان بصري فرهنگ ديواري يك جامعه به جوامع ديگر مي شود وضعيت و در حقيقت شكل فضاي شهري است.
وي در ادامه اظهار داشت:به عبارت ديگر هر جامعه را در ابتدا با فضاي شهري مي توان معرفي كرد و البته فرهنگ بيان اشارات هنري در هر جامعه نيز از طريق همين فضاي شهري نمايان مي شود.
وي تصريح كرد:يكي از نمادهاي بسيار مهم در هر جامعه اي در فضاي شهري گرافيك موجود در آن جامعه است به عبارت ديگر نمادهاي موجود در گرافيك شهري در معرفي تصويري يك جامعه بسيار تعيين كننده است.
وي اظهارداشت:متاسفانه در حال حاضر گرافيك شهري چندان مطلوبي نداريم هر چند كه در سال هاي اخير برنامه هايي از سوي سازمان زيباسازي شهرداري در جهت ارتقاي سطح كيفي گرافيك شهري صورت گرفته و البته كمي هم موثر بوده است؛اما به طوركلي نمي توان امتياز قابل قبولي به گرافيك شهري داد.
اين طراح گرافيك گفت:در گرافيك شهري هيچ توجهي به سوژه داده شده از سوي گرافيست نمي شود .
وي در ادامه گفت:درحال حاضر گرافيك شهري به جاي آنكه بيانگر فرهنگ ديداري جامعه ما باشد باعث پايين آمدن اين فرهنگ شده است.
وي تصريح كرد:در رنگ ها اصلا هماهنگي ديده نمي شود و با توجه به موضوع داده شده و در حقيقت تناسب با آن از رنگ هاي مربوطه استفاده نمي شود.

گرافيك شهري و تبليغات به كارشناسان سفارش داده نمي شود

وي گفت:متاسفانه معضل كنوني گرافيك شهري و نيز گرافيك تبليغاتي در سطح شهر استفاده مي شود به كارشناسان اين رشته سپرده نمي شود؛چراكه اگر اين بخش از گرافيك كه بسيار كننده نيز هست به كارشناسان آن سفارش داده مي شد،ديگر با وضعيت كنوني در گرافيك شهري مواجه نبوديم.
وي خاطر نشان كرد:به دليل پايين آوردن هزينه ها اين بخش از گرافيك به برخي افراد كه هيچ تخصصي در اين زمينه ندارند و تنها به صورت تجربي اطلاعاتي را در اين زمينه بدست آورده اند سپرده شده است و آنها نيز به جهت نداشتن همان تخصص ياد شده با دريافت هزينه هاي پايين اثري را ارائه مي دهند و به اين نمي انديشند كه اين اثر قرار است به عنوان نگاه يك جامعه به موضوع مربوطه در سطح شهر نصب و نيز نگاه بيننده اي را جلب كند.
وي در ادامه گفت:افراد متخصص در زمينه پرداختن به گرافيك در حوزه شهري به وفور در كشورمان وجود دارد،اما متاسفانه از تخصص آنها اصلا استفاده نمي شود.

 كميت در گرافيك شهري مورد توجه است نه كيفيت آن

توحيدي گفت:نكته بسيار مهم و آزاردهنده در اين زمينه آن است كه متاسفانه براي برخي سفارش دهنده ها تنها تعداد و به عبارتي تكثير پوستر مربوطه در سطح شهر و ديده شدن آن مهم است و اين كه چطور به محتواي موضوع پرداخته شده است و آيا اين اثر با اين شيوه پرداخت شايسته نصب بر ديوار شهر است يا نه !اصلا مورد نظر سفارش دهنده نيست.
وي گفت:گرافيك شهري نياز به ساماندهي اساسي دارد و اين امر بر عهده مديران و متوليان زيبا سازي شهرداري است كه مي بايست صورت گيرد.
وي صريح كرد:گرافيست هاي خوبي در كشورمان داريم،اما متاسفانه از توانايي آنها در اين زمينه استفاده نمي شود./ه
برچسب ها: گرافیک ، شهری ، متخصص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار