معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: طبق دستور رهبری باید جلوی خام فروشی را بگیریم تا از این طریق اقتصاد مقاومتی تشکیل دهیم.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر ایران رتبه 19 را در علوم پزشکی در دنیا دارد ولی در منطقه مقاوم دوم است، ما تمام سعی خود را می کنیم تا بتوانیم رتبه یک را تا پایان سال از آن خود کنیم.

وی گفت: در سال گذشته به طور میانگین تولیدات پزشکی را 26% افزایش دادیم که این افزایش بیش از درصدی بوده که در برنامه پیش بینی شده بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از محققان برای ارسال مقالات خود به خارج از کشور به خاطر مسائل سیاسی با مشکل مواجه شده بودند اظهار داشت ما در یک سال گذشته موفق شدیم، ایندکس مقالات یعنی مجلات خود را در سایت های بین المللی ایندکس کنیم، بنابراین هر کسی  که در مجلات داخلی مقاله چاپ می کند این مقالات در سایت های خارجی هم نمایه می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به شرکت های دانش بنیان اشاره و عنوان کرد: هر کدام از شرکت های دانش بنیان می توانند به ازای تولید یک دارو به یک شرکت تبدیل شوند در حقیقت می خواهیم شرکت های دانش بنیان را به صورت محصول محور شکل دهیم که منتظر آیین نامه اجرایی هستیم که بعد از ابلاغ آن هر کدام از این محصولات محور یک شرکت می شوند که بتواند داروهای جدید دیگری را نیز تولید کنند.

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ظرفیت صادرات ما در بخش دارو حدود 5 میلیارد دلار است.

مقام معظم رهبری دستور داده اند که باید جلوی خام فروشی را بگیریم در واقع باید توجه داشت که ریشه محصولات دارویی ما از نفت است.

بالاترین ارزش افزوده در این است که ما محصولات خودمان را تبدیل به دارو کنیم و بعد صادر کنیم .

وی تصریح کرد: برای اين امر باید شرکت های دانش بنیان تشکیل دهیم تا اقتصاد مقاومتی به این شکل تشکیل شود و هر کدام محور تولید چند دارو شوند تا این داروها در سطح بین المللی به فروش برسند.

قانعی در پایان با اشاره به اینکه پایه بسیاری از داروهای تولیدی نفت است خاطر نشان کرد: در واقع بجای فروش یک بشکه نفت می توانیم از آن چند محصول دارویی تولید کنیم و آن را با قمیت چند برابری نفت به خارج صادر کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار