به منظور کاهش استفاده از سموم ، مبارزه بیولوژیک در 31 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان انجام می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی گلستان با بیان این که از ابتدای خرداد سال جاری تاكنون در حدود 15 هزار هكتار از مزارع گوجه فرنگی، برنج ،پنبه، ذرت و سویای استان، مبارزه بیولوژیك انجام شده است گفت : مبارزه بیولوژیك در این مزارع از ابتدای خرداد ماه شروع شده و تا 15 مهر ماه ادامه خواهد داشت.

'اسماعیل متكی' افزود: سال گذشته این مبارزه در سطح 28 هزار و 890 هكتار از این مزارع اجرا شد و امسال تا سطح 31 هزار هكتار ادامه دارد.

متكی تصریح کرد: قانون برنامه پنجم توسعه كشور بر گسترش مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری های گیاهی، مصرف بهینه سموم و كود های شیمیایی، مواد بیولوژیكی، داروهای دامی، مبارزه بیولوژیكی و توسعه كشت ارگانیك، مدیریت تلفیقی تولید و اعمال استانداردهای ملی كنترل كیفی تولیدات و فرآورده های كشاورزی در 25 درصد از سطح كشت این محصولات تا پایان برنامه تاكید كرده است.

مدیرحفظ نباتات گلستان گفت: در كنترل تلفیقی آفات از مجموعه ای از روش های كنترل آفات به ویژه عوامل كنترل بیولوژیك و تجهیزات كنترل غیر شیمیایی به گونه ای كه مبتنی بر كاهش قابل توجه مصرف آفت كشها و مصرف بهینه آنها در تلفیق سایر روش های كنترلی اعم از زراعی، فیزیكی، مكانیكی، ژنتیكی است.

وی اضافه كرد: این نوع مدیریت در حقیقت IPM یك فرایند طراحی و تصمیم گیری مبتنی بر مصالح اكوسیستم، به منظور حداقل رساندن خسارات و مقابله با مشكلات اجتناب ناپذیر آفات محسوب می شود.

سالانه 70 نوع محصول در حدود 700 هزار هكتار از اراضی زراعی استان گلستان كشت می شود. /س

برچسب ها: بیولوژیک ، گلستان ، سم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.