پایگاه خبری البشیر در تحلیلی به قلم استفان کوک نوشت: دوران نفوذ آمریکا در مصر به سر آمده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، وقتی رئیس جمهوری مصر در اولین سخنرانی خود از تلاش برای آزادی عمر عبدالرحمان یکی از اسلام گرایان در بند آمریکا خبر داد برخی گفتند این سخن نمی تواند آغاز مناسبی برای روابط مصر در دوران محمد مرسی با آمریکا باشد، در پی همین اظهارات بود که کنگره آمریکا ناخرسندی خود را از این سخنان اعلام کرد تا در ادامه برخی از تحلیل گران در حمایت از مرسی این گونه سخن بگویند که مرسی در آغاز راه ریاست جمهوری اش نیازمند تقویت پایگاه مردمی رئیس جمهوری است در نتیجه سخنانش باید بر اساس شرایط زمانی خاص ارزیابی شود.
نگاه واقع بینانه به سخنان مرسی درباره عمر عبدالرحمان نشان می دهد این سخنان چیزی جز یک مانور سیاسی نبوده است زیرا در روابط میان مصر و آمریکا مسائلی به مراتب مهم تر از قضیه این زندانی کهنسال و نابینا وجود دارد.
واقعیت این است که تغییرات اعمال شده در مصر در سطح روابط این کشور با آمریکا تاثیر فراوانی گذاشته است، تحلیل گران این تاثیر را بیشتر به دلیل روی کار آمدن اخوان المسلمین در مصر می دانند زیرا از نگاه آن ها سیاست ضد آمریکایی اخوانی ها بر کسی پوشیده نیست.
البته تحول در روابط مصر و آمریکا به نوعی منعکس کننده خواسته های افکار عمومی مصر است زیرا روابط مصر با آمریکا و همچنین روابط رژیم مبارک با اسرائیل هیچگاه در مصر پایگاه مردمی نداشته است و به مرور زمان واشنگتن نیز به این نتیجه خواهد رسید که قاهره دیگر آمادگی چندانی برای حمایت از منافع آمریکا در منطقه ندارد.
از زمان سقوط مبارک مسئولان مصری برای بهبود شرایط داخلی کشور، درگیر مشکلات داخلی شده اند و کمتر فرصت کردند تا به سیاست خارجی کشور اهمیت دهند حال آنکه روابط با واشنگتن و تلاش برای حفظ توافقنامه کمپ دیوید در حوزه سیاست خارجی مصر قابل بررسی است.
از نگاه مردم مصر آمریکا و اسرائیل عناصر نامطلوب به شمار می آیند با این حال نه مخالفت با آمریکا و نه مخالفت با اسرائیل، از محورهای اساسی شکل گیری انقلاب مصر نبوده است بلکه محور اساسی انقلابشان، مخالفت با نظام حاکم بر کشور بود.
البته برخی از گروه های مصری از جمله اخوان المسلمین از روابط سیاسی رژیم مبارک با آمریکا و اسرائیل و آگاهی از مخالفت مردم با آن در برانگیختن احساسات مردم علیه رژیم مبارک بهره گرفتند و به نظر می رسد محمد مرسی نیز اگر در پی انتخاب مجدد خویش برای ریاست جمهوری است از هم اکنون باید در این اندیشه باشد که به قطع روابط با آمریکا و اسرائیل بیندیشد زیرا این کار سبب جذب آرای عمومی به سوی او می شود.
اشاره محمد مرسی به سرنوشت عمرعبدالرحمان نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است گویا او خواست حرفی بزند که مورد پسند مردم است.
مصر در دوران مبارک یکی از طرف های مهم در زمینه حفظ منافع منطقه ای آمریکا بوده است ، آن زمان مبارک در پی پاسخگویی به خواسته های آمریکا بود و چندان به این مسئله اهمیت نمی داد که مردم مصر این روش را نمی پسندند اما حال جای او را مرسی گرفته است و تلاش دارد بر خلاف مبارک چهره ای مردمی و ملی گرا از خود نشان دهد و ثابت کند که در پی حفظ منافع مصر است.
مرسی جایگاه مصر را در منطقه می داند و این را نیز می داند که اگر با اندیشه های مردم همراه نباشد دوام نخواهد آورد زیرا مردم مصر شخص دیگری را به جای او انتخاب خواهند کرد.
انقلاب 18 روزه مصر آنقدر با سرعت گذشت که سرعت زمانی اش سبب شد تا اتهام برخی به رئیس جمهوری آمریکا نتواند درست باشد، این افراد اوباما را متهم می کنندکه با سکوتش در قبال انقلاب مصر، این کشور را از دست داد، اما این اتهام نادرست است زیرا در این فرصت کوتاه مجالی برای جهت دهی به انقلاب مصر نبوده است همانگونه که مجالی برای نجات هم پیمان آمریکا یعنی مبارک وجود نداشت.
پس از سقوط مبارک و تا قبل از انتخاب محمد مرسی به سمت ریاسی جمهوری، سیاست آمریکا در قبال مصر این بود که در این کشور دموکراسی بر قرار شود، آمریکا بدون در نظر گرفتن واقعیت های مصر تنها در اندیشه حفظ منافعش بود و حفظ منافعش نیز نیازمند آرامش در نقطه تماس مصر با اسرائیل ، امنیت کانال سوئز و حفظ سطح روابط با ارتش مصر است.
اما واقعیت این است که مردم مصر آمریکا را نمی پسندند در نتیجه با توجه به تغییرات صورت پذیرفته در این کشور، اگر سیاست آمریکا همان سیاست گذشته اش باقی بماندو واشنگتن در ادامه برای حفظ منافعش در مصر و منطقه به ارتش مصر چشم بدوزد بازنده خواهد بود و حتی این سیاست مصر را با چالش مواجه می کند زیرا سیاستمداران را در برابر ارتش و ارتش را در برابر سیاست مداران قرار خواهد داد.
در چنین شرایطی کنگره آمریکا نه به اخوان المسلمین اعتماد دارد و نه به شورای عالی نیروهای مسلح به همین منظور پیش بینی می شود در آینده کمک های نظامی آمریکا به مصر به موضوع مورد اختلاف نمایندگان کنگره تبدیل شود همانگونه که این موضوع در مصر نیز یکی از مباحث مورد جدل میان مردم است زیرا مردم مصر از چنین کمکی دل خوشی ندارند.
محافل رسمی آمریکا خواستار آن هستند که پس از تغییرات قابل توجه در مصر سطح روابطشان با این کشور همچنان مثل گذشته باشد ولی ناگفته پیداست که نفوذ آمریکا در مصر به شدت کاهش یافت و در ادامه راه نیز پیش بینی می شود ارتش مصر خود را به عنوان حافظ منافع راهبردی آمریکا معرفی کند که اگر چنین شود مشکلات مصر بیشتر خواهد شد و از این رو باید گفت: آمریکا باید خود را برای برخی از مسائل غیر قابل پیش بینی در مصر جدید آماده نماید.
برچسب ها: نفوذ ، مصر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار