سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با ارائه آماري از توليد علم در ايران بر حسب رشته هاي دانشگاهي گفت: در کمتر از يک سال دانشمندان ايراني12هزار مقاله توليد کرده اند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ، دکتر جعفر مهراد با اشاره به ميزان توليدات علمي رشته هاي دانشگاهي با بيان اين که چاپ مقاله در نشريات معتبر بين المللي افتخار بزرگي است که اعتبار و جايگاه علمي ايران را در بين کشورهاي جهان به خوبي و مثبت تعريف مي کند، افزود: نشر مقاله در مجلات معتبر بين المللي نشان دهنده پويايي علم در دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي و توجه ويژه سياست گذاران و برنامه ريزان آموزش عالي به پيشرفت هاي علمي و تحقيقاتي است که موجب نشاط علمي پژوهشي بر دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي شده است و اعضاي هيئت علمي با همه توان و ظرفيت مي کوشند نام ايران را در جمع کشورهاي توليد کننده علم ارتقا دهند.
وي اضافه کرد: آماري که از پايگاه تامسون رويترز استخراج شده و مربوط به اول ژانويه تا21 ژوئيه سال2012 است، نشان مي دهد که در مجموع،12هزار و346مقاله در نشريات معتبر بين المللي به نام جمهوري اسلامي ايران ثبت شده است که در اين مدت رقمي درخور توجه به شمار مي آيد.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) گفت:‌ تفکيک کل آمار توليد علم ايران به رشته هاي دانشگاهي، سهم و مشارکت هر يک از رشته ها را در توليد علم به خوبي به تصوير مي کشد و در اين باره مي توان گفت رشته مهندسي به طور کلي بر حسب تعداد انتشارات با توليد 2378مقاله حائز رتبه اول است، سپس رشته هاي شيمي، علم مواد، فيزيک و رياضيات به ترتيب با توليد1912مقاله، 1130مقاله، 1057مقاله و 778 مقاله رتبه هاي دوم تا پنجم را به دست آورده اند.

دکتر مهراد افزود: ديگر رشته هاي دانشگاهي که در توليد علم در طي دوره ياد شده رتبه هاي ششم تا دهم را در اختيار دارند مربوط به علم کامپيوتر(571 مقاله)، مکانيک (507 مقاله)، علم پليمر (389مقاله)، کشاورزي(273مقاله) و داروسازي (370مقاله) است.
وي درباره ديگر رشته هاي دانشگاهي اضافه کرد: بيوشيمي و بيولوژي ملکولي، اکولوژي و محيط زيست، سوخت و انرژي، پزشکي باليني، علوم و تکنولوژي، صنايع غذايي، ترموديناميک، اپتيک، منابع آب و علوم اعصاب به ترتيب در جايگاه هاي11تا20توليد علم قرار دارد که ميزان توليدات علمي آنها بين360تا200مقاله اعلام شده است.
برچسب ها: مهرداد ، رشته ، مهندسی ، تامسون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.