دهلی نو حاضر نيست با فشارهاي غرب برضد ايران همراهي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، احتمالا نخست وزير هند نيز در اجلاس سران گروه غيرمتعهدها در ايران شرکت مي کند که سي ام و سي و يکم اوت در شهر اصفهان برگزار خواهد شد. مانموهان سينگ در اين سفر با محمود احمدي نژاد،رئيس جمهور ايران ديدار خواهد کرد که دراين ملاقات درباره طيف وسيعي از مسائل مورد علاقه دوطرف صحبت خواهد شد.بي ترديد سفر نخست وزير هند به ايران در چنين شرايطي اهميت بسيار زيادي است زيرا آمريکا و متحدانش بر هند فشار وارد مي کنند تا ايران را به علت برنامه هسته اي اش منزوي کنند اما هند تاکيد دارد خواهان حل و فصل مسالمت آميز مساله هسته اي ايران است. 

ماروف رضا تحليلگر امور راهبردي در دهلي نو در اين خصوص گفت:« جهانيان بايد درک کنند که هند نمي تواند در راستاي برنامه هاي آمريکا يا ديگر کشورهاي غربي حرکت کند . اين رويکرد هند درباره ايران يا چين يا ميانمار يا کشورهاي ديگر مصداق  دارد. هند منافع و ملاحظات خاص خودش را دارد. در شرايطي که غربي ها تلاش مي کنند ايران را از مسائل سياسي خاورميانه و کشورهاي عربي منزوي کنند، هند سياستهاي خاص خودش را در اين زمينه دنبال مي کند. هند درباره ايران سه نوع علاقه را دنبال مي کند. يکي از کانونهاي توجه هند در ايران، نفت و گاز اين کشور است. هند حدود ده درصد از نفت و گاز مورد نياز خودش را از ايران تامين مي کند. نکته دوم اهميت ايران براي هند اين است که ايران تنها کشوري است که هند مي تواند از طريق آن نه تنها در افغانستان دسترسي زميني داشته باشد که سرمايه گذاريهاي زيادي در آنجا انجام داده است بلکه هند مي تواند از همين طريق به کشورهاي آسياي ميانه نيز دسترسي داشته باشد. سومين اهميت ايران براي هند اين است که در هند شمار قابل توجهي از شيعيان زندگي مي کنند. ايران نيز  احتمالا مهمترين کشور شيعي در جهان است و درنتيجه هند بايد با ايران در اين زمينه نيز تعامل داشته باشد.»
هند يکي از کشورهاي مهم در جمع کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها است . جنبش غيرمتعهدها متشکل از يکصد و هشتاد کشور جهان است. اين کشورها بيش از پنجاه و پنج درصد جمعيت جهان را تشکيل مي دهند. با تغييرات در فضاي بين المللي ، اهميت جنبش غيرمتعهدها در حال افزايش است.

ماروف رضا افزود: جنبش غيرمتعهدها بايد ديدگاهها و ايده هاي جديدي را مطرح کند که براي جمعيت انبوه کشورهاي عضو اين جنبش اهميت دارد. اين جنبش بايد مسائلي را مطرح کند که کشورهاي غربي براي آن اهميتي قائل نيستند.
برچسب ها: ایران ، هند ، غرب ، دهلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار