استان همدان یکی از استان های پیشرو در زمینه مبارزه بیولوژیک با آفات در اراضی زراعی و گلخانه است.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران همدان ؛ امروزه با رشد روزافزون جمعیت ، تامین محصولات غذایی یک نیاز اساسی قلمداد می شود، این امر موجب شده تا تولید بیشتر محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گیرد اما در این میان استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و سموم شیمیایی برای تولید بیشتر ، بدون آینده نگری و توجه به آثارمخرب این مواد شیمیایی بر سلامت انسان و محیط زیست خطری است که باعث بیماری های صعب العلاجی نظیر سرطان ها ، نازایی ها، مسمومیت های حاد و مزمن و ... می شود.
یکی از روش هایی که برای تولید محصول سالم مورد توجه قرار گرفته است طرح مدیریت تلفیق آفات ipm است که در واقع استراتژی کنترل آفات با استفاده از عوامل کنترل بیولوژیکی و زراعی و استفاده از کنترل های شیمیایی تنها به هنگام ضرورت و با شرط حداقل خسارت محیطی ممکن است.
استان همدان هم یکی از استان های پیشرو در زمینه مبارزه بیولوژیک است و در سال 86 در سطح  5 هکتار از اراضی از این روش استفاده کرده است.
حالا بعد از 5 سال این رقم با پیشرفت قابل توجه به 15 هزارهکتار رسیده است .
در روش بیولوژیک که معمولا از دو زنبور براکون و تریکوگراما استفاده می شود در سطح 6 هزارهکتار از مزارع ذرت و 4 هزارهکتار از مزارع گوجه فرنگی ، موجب کاهش مصرف 20 تن سم در سال گذشته شده است.
در مبارزه بیولوژیک با سن گندم هم استان همدان با سطح 5 هکتار از چهار استانی است که از سوی وزارت جهادکشاورزی انتخاب شده تا در یک  طرح آزمایشی نتایج آن بررسی  و در صورت تایید در دیگر استان ها هم اجرائی شود .
بخش خصوصی هم یکی از بخش های فعال در مبارزه بیولوژیک با آفات است به طوریکه 40 کلینیک گیاه پزشکی با بیش از 160 کارشناس از مرحله کاشت تا برداشت فعالیت می کنند تا محصولی ایمن و با کمترین میزان سم را تولید کنند .
در برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد از سطح زیرکشت استان زیرپوشش مدیریت تلفیق آفات (ipm)قرار گیرد ، طرحی که 65 درصد هزینه ی آن را دولت و مابقی را کشاورز پرداخت می کند .
حدود 6هزار نوع عامل خسارت زا وجود دارد که سالانه به طور میانگین 30 تا 40 درصد محصولات کشاورزی را در جهان نابود می کنند که شاید استفاده از روش های جدید مبارزاتی نظیر پرورش بیولوژیک ، کاهش خسارات به محصولات کشاورز و در عین حال تولید محصولات غذایی سالم رامحقق کند ./س
برچسب ها: همدان ، مبارزه ، آفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.