مدير پايگاه انتقال خون استان تهران از کاهش ذخاير خون اين استان به يک سوم تا يک چهارم معمول خبر داد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛دکتر بشير حاجي بيگي گفت: گرماي هوا، طولاني بودن روزها در ماه رمضان امسال و کوتاهي فاصله افطار تا سحر موجب شده است تا مراکز خون گيري با کاهش شديد اهداکنندگان خون مواجه شوند.

وي افزود: ذخاير خون تهران که 25درصد از خون مورد نياز بيماران کشور را تامين مي کند از ميزان معمول10هزار واحد به3000 واحد و در بعضي از ساعات به2500 واحد نيز رسيده است.

حاجي بيگي با بيان اين که فقط استان تهران با160بيمارستان و مرکز درماني روزانه به 3000 واحد خون نياز دارد اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان شمار بيماران محتاج خون تغييري نمي کند اما اهداي خون به شدت کاهش مي يابد.

وي بيماراني را که بايد جراحي شوند به ويژه جراحي قلب، سزارين و جراحي هاي پيوند و همچنين مصدومان حوادث و تصادف ها، سرطاني ها، دياليزي ها و مبتلايان به تالاسمي و هموفيلي را بيشترين نيازمندان خون و فرآورده هاي خوني دانست و تاکيد کرد : روزه داران در ماه مبارک رمضان بيماران نيازمند خون را فراموش نکنند و براي اهدا مراجعه کنند.

مدير پايگاه انتقال خون استان تهران گفت:21پايگاه دائمي در شهر تهران که بيشتر آنها فعاليت خود را از ساعت19آغاز مي کند تا زماني که مراجعه کننده داشته باشد، خون گيري را انجام مي دهد ضمن اين که پايگاه هاي سياري نيز در هيئات در اين ايام شامل بيت الرقيه (ع)، مصلاي بزرگ حضرت امام خميني (ره)، حرم حضرت عبدالعظيم (ع) و امامزاده صالح (ع) و همچنين در محل برگزاري جشن رمضان در سوهانک مستقر شده که تا پايان مراسم در خدمت اهدا کنندگان خون است.

وي با اشاره به اين که طبق روال هر سال بيشتر اهداکنندگان خون در ايام رمضان در شب هاي قدر براي اهداي خون مراجعه مي کنند اضافه کرد: زيادي شمار اهداکنندگان در شب هاي قدر به دليل ازدحام معطل مي شوند و همچنين ازدحام در برخي موارد باعث ناتواني کارکنان از خدمت رساني به اهداکنندگان مي شود.

مدير پايگاه انتقال خون استان تهران از مردم خواست؛ با توجه به نياز دائمي بيماران به خون و همچنين عمر کوتاه سلول هاي خوني در طول ماه مبارک رمضان، خون اهدا کنند و اهداي خون را به شب هاي قدر موکول نکنند.

هر واحد خون اهدايي450ميلي ليتر حجم دارد که کمتر از يک دهم خون هر انسان است.
اين مقدار خون مي تواند جان سه بيمار نيازمند را نجات دهد./ع
برچسب ها: ذخیر ، خون ، شب قدر ، قلب ، سزارین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار