باتوجه به اینكه در ایام ماه مبارك رمضان به لحاظ فیزیولوژیك تغییراتی ایجاد می شود، باید تغییراتی متناظر با آن درشیوه طبیعی زندگی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان كارشناس مسئول مركز اطلاع رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی زنجان بابیان اینكه روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزكیه روحی می تواند باعث بركات فراوان ازنظر جسمی و فیزیولوژیك باشد،گفت: یكی از نكاتی كه برای تغذیه سالم توصیه می شود، داشتن نظم غذایی و مصرف وعده های غذایی مكرر در روز می باشد.

جزدائمی افزود: افراد روزه دارنیزهمانند زمانی كه روزه نیستند باید سه وعده غذا بخورند كه این وعده ها شامل سحر، افطار و شام می باشد.

وی یادآورشد:بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد و به این علت از نظر تغذیه ای روزه بدون سحری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

این كارشناس ارشد رشته صنایع غذایی باتاكید برلزوم خودداری از مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ كردنی ،گفت: به جای غذاهای سرخ كردنی از غذاهای آب پز، بخار پزو كبابی استفاده شود.

جزدائمی ادامه داد:روزه داران از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب كنند،زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمك های معدنی بدن می شود.

وی استفاده از غذاهای دیر هضم مانند حبوبات و غلات، مغزها مانند بادام و میوه هایی مانند موز و غذاهای حاوی فیبر 'میوه ها، سالاد و سبزیجات' و مقدار متناسب از مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد معدنی 'تخم مرغ، گوشت و لبنیات' را به روزه داران توصیه كرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.