کانال دفع آب در عمق 6 متری آبراهه های زیر زمینی تخت جمشید کشف شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد گفت : کانال دفع آب در پایین کوه رحمت و تکه سنگ هایی از کاخ های تخت جمشید کشف شد .
  طالبیان ، سامانه دفع آب باران که زیر صفه تخت جمشید ایجاد شده را مبنای اجرای طرح معماری در زمان داریوش و دوره های خشایارشا و اردشیر عنوان کرد .
وی افزود : کشف کانال در پایین کوه رحمت ، فرضیه وجود یک باغ ایرانی هخامنشی را در ضلع شمال شرقی تخت جمشید قوت می بخشد .
مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد گفت : همچنین در کنار کانال بقایای یک ساختار نامشخص که شامل بخش هایی از یک سطح سکو مانند شفته آهکی است نیز شناسایی شده و نشانگر این است که بجز کانال ها ، بناها و یا ساختارهای دیگری نیز در ضلع جنوبی تختگاه قرار داشته است .
آقای طالبیان اضافه کرد : این کانال ها نشان می دهد که ساختارهای مختلفی در ضلع جنوبی تختگاه تخت جمشید در دوره هخامنشی وجود داشته و شاید بتوان آنها را با مجموعه بناهای برزن جنوبی مرتبط دانست .
عملیات کاوش آبراهه های زیر زمینی تخت جمشید به منظور یافتن مسیر اصلی آن در جنوب غربی تختگاه تخت جمشید از سه ماه پیش آغاز شده بود .
این کاوش با هدف باز کردن مسیر مسدود شده آبراهه ها برای عبور آبهای سطحی در 12 کارگاه در عمق 6 متری از سطح زمین و به همت 30 کارشناس انجام می شود .
تخت جمشید مجموعه ای از کاخهای بسیار با شکوه است که ساخت آنها در سال 512 قبل از میلاد آغاز شد و 150 سال به طول انجامید .
تخت جمشید در حدود 57 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد .

برچسب ها: کانال ، تخت ، جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.