استان گیلان را همواره با طبیعت سرسبز و آب و هوای فرح بخشش می شناسند؛ به ماهی ، جنگل ، دریا و جاذبه های طبیعی و تاریخی زیبا ؛ اما گیلان هم مانند اغلب استانهای کشور پهناورمون ایران، در زمینه لباسهای محلی هم در کشور حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان  گیلانی ها سینه به سینه آموختند ، دوختند و به تن کردند و گوشه گوشه بقچه های جهیزیه را با طرح های زیبا و متنوع زینت دادند و لباس های قدیمی بسیار را به نسل بعد هدیه دادند.

تنوع رنگ و دوخت از خصیصه اصلی لباس بومی گیلان است که انواع مختلف تالشی، قاسم آبادی، دیلمانی و رودباری دارد.

متاسفانه امروز در بیشتر مناطق استان حتی روستاها کمتر زنان و مردانی با پوشش های محلی دیده می شود و این لباس های دارای پیشینه و هویت در کنج پستوها و صندوقچه های پدربزرگ و مادربزرگ ها خاک می خورند و زنگار فراموشی به آنها نشسته است.

مسولان فرهنگی باید برای رونق لباسهای محلی که دنیایی از طرح و رنگ است و با الگوی اسلامی ما نیز سازگاری دارد تدبیری بیاندیشند و با راه اندازی نمایشگاه های لباس های جدید با استفاده از طرح های لباس های بومی و محلی در رواج این سنت دستی موثر باشند.

پس اگر  به گیلان سفر کردید ؛ علاوه بر دیدار ازجاذبه های بی بدیل  این استان از لباسهای محلی و سنتی زیبای این استان آشنا شوید و به عنوان سوغات با خودتون ببرید./ س

 

 

برچسب ها: دانشنامه ، لباس ، محلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.