پاکستان با سازوکار جديدي مي خواهد به محموله هاي تدارکاتي سازمان ناتو در خاک پاکستان خدمات بدهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ دولت پاکستان تصميم گرفته است اجازه ندهد تسليحات و مهمات و مواد خطرناک در هيچ شرايطي از خاک اين کشور به نيروهاي نظامي خارجي برسد که در افغانستان در حال جنگ با طالبان هستند.

 قرار است واشنگتن و اسلام آباد در اين خصوص تفاهم نامه اي را به امضاء برسانند. در پيش نويس اين تفاهم نامه ضمن تاکيد بر مطلب فوق تصريح شده است منشور سازمان ملل متحد فقط اجازه مي دهد محموله هاي غيرمرگبار از قبيل مواد غذايي و دارو و تجهيزات و مواد لازم براي بازسازي افغانستان از طريق خاک پاکستان به افغانستان برسد.

اين محموله ها از طريق جاده هاي مواصلاتي پاکستان به افغانستان انتقال پيدا مي کند که اسلام آباد پس از هفت ماه توقف ، مجوز تردد مجدد در آن را صادر کرد. اقدام هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي در ماه نوامبر سال 2011 در حمله هوايي در منطقه سلاله پاکستان که به کشته شدن24 نظامي اين کشور منجر شد، سبب شد جاده هاي مواصلاتي مذکور مسدود شود اما پاکستان پس از عذرخواهي آمريکا اين جاده ها را بار ديگر باز کرد. به گفته معظم خان سخنگوي وزارت امورخارجه پاکستان ، تصميم جديد اسلام آباد درباره جلوگيري از انتقال محموله هاي مرگبار از داخل خاک پاکستان مطابق خواست پارلمان و مردم اين کشور است. اين توافق نامه درشرايطي امضاء مي شود که روابط آمريکا و پاکستان به علت حملات هوايي آمريکا در خاک پاکستان به شدت پرتنش شده است. ريشه اين تنشها هم پروازهاي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا در پاکستان است.

قاضي احمد نوراني از مسوولان حزب جماعت علماي پاکستان در اين خصوص گفت:« دولت پاکستان فقط براي جلب رضايت مردم حاضر شده است مجوز انتقال محموله هاي غيرمرگبار را از پاکستان بدهد. اما واقعا معلوم نيست در داخل اين محموله ها چه چيزي وجود دارد و از طريق جاده هاي مواصلاتي پاکستان انتقال پيدا مي کند. ممکن است از همين تسليحات که از اين طريق منتقل مي شود براي کشتن مردم خود پاکستان استفاده  شود.»

براساس توافق نامه جديد پاکستان و آمريکا، اسلام آباد تمهيدات امنيتي لازم را براي انتقال ايمن و سريع اين محموله ها انجام خواهد داد و نکته جالب توجه اينکه از اين محموله ها ، هيچگونه عوارض يا مالياتي اخذ نخواهد شد. اين درحالي است که اين اقدامات با مخالت شديد مردم پاکستان مواجه است . مردم پاکستان خواهان توقف تردد اين محموله ها در خاک کشورشان هستند.
برچسب ها: پاکستان ، ناتو ، محموله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار