وزارت خارجه آمریکا در جدید ترین سیاست خود گزارشی را مبنی بر بی توجهی ایران نسبت به حقوق اقلیت‌های مذهبی منتشر کرده و این در حالی است که دوره‌های آموزشی مسلمان کشی در ایالات متحده آمریکا شعارهای پر رنگ و لعاب حمایت از حقوق اقلیت‌های مذهبی را نقض می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، وزارت خارجه آمريكا با انتشار گزارش سالانه حقوق اقليت هاي مذهبي در جهان طي سال2011 اتهامات جدیدی را به ایران نسبت داد.

نكته حائز اهميت در اين گزارش؛ حمله تند آمريكا به کشورمان مبني بر نديده گرفتن حقوق اقليت هاي مذهبی و عدم حفظ حقوق شهروندي آنها در ايران است.

در بخشي از جمع بندي گزارش سالانه وزارت خارجه آمريكا از موارد نقض حقوق بشر در ايران طي سال 2011آمده است: قانون اساسي، قوانين و سياست های دولتی در ایران آزاد‌ي‌های مذهبی را محدود کرده است!

اما این نهایت بغض و کینه ارائه دهندگان چنین گزارش بی‌پایه و اساسی نیست؛ بلکه وزارت خارجه آمریکا در ادامه این گزارش مغرضانه اعلام کرد: شعارها و اقدامات ایران عموما فضایی تهدید کننده برای همه مذاهب و ادیان غیر شیعی، مخصوصا مسیحیان، یهودیان، کلیمیان، پیروان زرتشتی و...است چرا که دیدگاه‌های آنها با مذهب شیعه همخوانی ندارد!

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: در طول سال، رسانه‌های تحت کنترل ایران، عرصه کارزار تبلیغاتی علیه اقلیت‌های مذهبی در این کشور است و همه اقلیت‌های مذهبی در ایران با درجات مختلفی از تبعيض همچون محل سکونت مواجه هستند!

** بازهم طرح یک ادعای واهی دیگر از سوی آمریکا


وزارت امور خارجه آمریکا، با ارائه این گزارش یکی از جدید ترین ادعای واهی خود را علیه ایران در نهایت بی تدبیری به نمایش گذاشت، چرا که تمام کشورهای جهان که دولت‌های مستقلی دارند برنامه‌ها و رویکرد زندگی در جامعه پیرامون خود را منطبق بر قانونی مدون طراحی می‌کنند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی حقوق آحاد جامعه با هر دین، زبان و فرهنگی معین و حقوق برابر برای همه ملت در نظر گرفته شد.

همچنین با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه آحاد ملت در کنار یکدیگر قله‌های خودکفایی و استقلال را فتح کردند و حتی در دوران پر تلاطم جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، اقلیت‌های مذهبی کشورمان نیز در برابر دشمن ایستادند و شهدای بسیاری را نثار آزادگی و استقلال سرزمین مان کردند.

گویا وزارت امور خارجه آمریکا از درک این مسایل عاجز است و همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد و هر از گاهی برای رهايي از خواب‌های پریشان خود دست به دامن یک ادعای تازه علیه ایران می‌شود.

** آموزش مسلمان کشی مدعيان دفاع از حقوق اقليت‌هاي مذهبي


براساس این گزارش؛ وزارت امور خارجه آمریکا در حالی به ارائه این مطالب غیر واقعی پرداخته که موج اسلام ستیزی دولتمردان این کشور گوش فلک را کر کرده است.

آمریکایی‌ها برای مبارزه با مسلمانان تا آنجا پیش رفته اند که حتی دوره‌های آموزشی کوتاه و بلند مدت مسلمان کشی مهمترین اقدام آنها در این زمینه است، در حالی که ایالات متحده آمریکا خود را مهد آزادی مذاهب می‌داند اما با راه اندازی دوره‌های آموزشی جهت مبارزه با اسلام، جنگ تمام عیاری را علیه مسلمانان به راه انداخته است.
 
در این دوره آموزشی به افسران گفته می‌شود که چیزی به اسم اسلام وجود ندارد و آنان باید این مذهب را به چشم دشمن خود بنگرند.

اینجا سوالی مطرح می‌شود، مگر نه این که مسلمانان مقیم کشورهای اروپایی هم در میان انبوه جماعت غربی، اقلیت دینی محسوب می‌شوند، پس چه شده که وزارت امورخارجه آمریکا چشم بر جنایات عدیده خود علیه مسلمانان بسته و برای اقلیت‌های دینی ایران، ابراز نگرانی می کند؟

اما ماجرا به مسلمانان هم ختم نمی شود بلکه از زمان حملات 11 سپتامبر سال 2001میلادی مسافران در فرودگاه‌های آمریکا مورد بازرسی‌های شدید قرار می‌گیرند. به گزارش الجزیره انگلیسی، گروه های مختلف نژادی می‌گویند تنها به خاطر ظاهرشان مورد بازرسی های بیش از اندازه قرار می‌گیرند. اقلیت‌های ساکن آمریکا از جمله هندوها می‌گویند به علت ظاهر و لباس‌های سنتی که به تن می‌کنند مورد بازرسی‌های شدید بدنی در فرودگاه قرار می‌گیرند و مجبور به تغییر برنامه‌های مسافرتی خود شده اند.

این اقلیت ها می‌گویند این محدودیت‌ها طی پنج سال اخیر به شدت افزایش یافته است.

پیشنهاد می‌کنیم دولتمردان آمریکا کمی شعارهای کادو پیچ شده خود در قبال دفاع از حقوق اقلیت‌های مذهبی را با عملکرد متناقض خود در این زمینه مقايسه کنند تا شاید از توهم آنها نسبت به نارضایتی اقلیت‌های مذهبی در ایران کاسته شود!

**مروری دیگر بار برحقوق اقليت‌ها در ايران

اقليت‌هاي ديني كه بخشي از جامعه آماري كشور ما را تشكيل مي‌دهند در كنار ساير هموطنان ايراني خود زندگي خوب و مسالمت آميزي را مي گذرانند.

قانون اساسي ايران نيز تمهيدات ويژه اي را جهت رعايت حقوق اقليت‌ها در نظر گرفته است. علماء و مراجع و مسئولين كشورمان نيز گام‌هاي اساسي را طي سال‌هاي اخير در راستاي زندگي هر چه بهتر هموطنان ما از ساير مذاهب و اديان برداشته اند كه يكي از نمونه‌هاي بارز آن فتواي حكومتي مقام معظم رهبري پيرامون برابري ديه اقليت‌هاي ديني با مسلمانان است كه در نوع خود اقدامي شايان توجه است.


** جایگاه اقليت ها در قانون اساسي ايران

قانون اساسي ايران به اعتقاد بسياري از كارشناسان و صاحب نظران، يكي از مترقي‌ترين قوانين اساسي فعلي دنيا است و شهيد بهشتي(ره) كه بخش عمده بار تصويب قانون اساسي را به عهده داشت به خوبي  توانست انديشه‌هاي مترقي اسلام از جمله رعايت حقوق اقليت‌ها را در قانون اساسي لحاظ كند.

اصل نوزده قانون اساسي به صراحت اعلام مي‌دارد: "مردم ايران از هر قوم و قبيله  كه باشند از حقوق مساوي برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اينها سبب امتياز نخواهد بود."

اصل بيستم مي‌گويد: "همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند."

اصول اوليه قانون اساسي نيز كه بر مبناي تعاليم ديني تقنين شده اند، برتساوي عموم افراد ملت صرف نظر از هر گونه تعلق به اقوام و نژادها و زبان‌ها و عدم تبعيض بر اساس اين معيارها تأكيد دارند. همچنين بند ۸ اصل سوم بر مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي،  اقتصادي، يا بند ۹ همان اصل بر رفع تبعيض ناروا و ايجاد امكان عادلانه براي همه در تمام زمينه‌هاي مادي و معنوي و يا بند ۱۴ همان اصل بر تأمين حقوق همه جانبه افراد و ايجاد امنيت قضايي عادلانه  براي همه و تساوي عموم در برابر قانون تأكيد دارند.قانون اساسي همچنين در اصل ۱۵ تأكيد دارد:" استفاده از زبان هاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي و تدريس ادبيات آنها در مدارس، در كنار زبان فارسي آزاد است."

**احترام به موجوديت و هويت اقليت هاي ديني


براساس این گزارش؛ هر چند كه اصل ۱۲ قانون اساسي دين رسمي كشور را دين اسلام و مذهب اثني عشري مي‌داند اما اصل ۱۳ نيز اقليت‌هاي ديني رسمي كشور را ابتدا معرفي نموده و بيان مي‌دارد كه آنها در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال مشخصه و تعليمات ديني بر طبق آيين خود عمل مي‌كنند.

در اصل ۱۳ قانون اساسي به آزادي انجام مراسم مذهبي تصريح شده و عملاً نيز پيروان ادیان مسیحی، زرتشتی و یهودی با داشتن كليساها و كتيبه‌هاي متعدد و آتشكده‌ها، مراسم و آيين مذهبي خود را به پا مي‌دارند. وجود كليساهاي مختلف در جاي جاي كشور بدون اين كه كسي متعرض آنان شود موهبتي است كه قانون اساسي و مردم ما به برادران و خواهران اقلیت ايراني خود هديه داده اند.

 طبق اصل ۲۶ قانون اساسي اقليت‌هاي ديني مي‌توانند مطابق ضوابط داراي انجمن و جمعيت باشند. همچنين در ماده ۴ قانون فعاليت احزاب مصوب سال ۱۳۶۰ آمده است كه انجمن اقليت‌هاي ديني موضوع اصل ۱۳ قانون اساسي، تشكيلاتي است مركب از اعضاي داوطلب  همان اقليت ديني كه هدف آن حل مشكلات و بررسي مسائل ديني، فرهنگي، اجتماعي و رفاهي ويژه آن اقليت باشد.

هم اكنون انجمن ها و جمعيت هاي متعددي از اقليت هاي ديني در سراسر كشور وجود دارند و فعاليت مي كنند.

همچنین اقلیت‌های دینی در امور شخصي خود اعم از ازدواج، طلاق، ارث و وصيت،براساس مقررات مربوط به مذاهب خودشان را عمل مي كنند و حتي اگر دعوا و مسأله اي در دادگاه هاي ايران مطرح باشد قاضي دادگاه طبق قواعد مسلمه مذهبي آنها، موضوع را خاتمه مي‌دهد.

براساس اصل ۶۴ قانون اساسی، زرتشتيان و كليميان هر كدام يك نماينده و مسيحيان و آشوري و كلداني مجموعاً يك نماينده و مسيحيان ارمني جنوب و شمال هر كدام يك نماينده را انتخاب مي‌كنند و هموطنان اقلیت دینی کشورمان با داشتن حق رای نماینده مورد نظر خود را به پالمان می‌فرستند.

**واکنش نمایندگان اقلیت های دینی ایران در مجلس

اما در پی طرح مسایل واهی از سوی آمریکا مبنی بر نادیده انگاشته شدن حقوق اقلیت های مذهبی در ایران، نمایندگان اقلیت های مذهبی ایران در مجلس شورای اسلامی واکنش های تند و تیزی را علیه ارائه دهندگان این گزارش ایراد کردند.

*اراجيف آمريكا سالهاست تكرار مي‌شود/دستان دولت آمريكا تا آرنج آلوده به خون ملتهاست


سيامك مره‌صدق نماينده اقليت كليميان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به گزارش ضدايراني وزارت خارجه آمريكا مبني بر نقض حقوق اقليت‌هاي ديني در ايران اظهار داشت: اينكه وزارت خارجه آمريكا خود را به عنوان مرجعي براي رسيدگي به مسايل حقوق بشر دنيا قلمداد مي‌كند، خنده‌دار است چرا كه بر كسي پوشيده نيست كه بارزترين مصاديق نقض حقوق بشر جهان توسط سران اين كشور در جهان انجام مي‌شود.

وي در ادامه افزود:‌ دولتي كه دستان خود را تا آرنج به خون مردم بي‌گناه دنيا آلوده كرده و همواره به دنبال آشوب و جنگ در دنيا است بايد شرم كند كه در مورد مسائل حقوق بشر در ساير كشورها اظهار‌نظر مي‌كند.

عضو كميسيون بهداشت با تاكيد بر اينكه ما موردي به اسم مشكل اقليت‌ها در ايران نداريم، تصريح كرد:‌ اگر مشكلي هم داشته باشيم همانند ساير مردم ايران قابل حل است و نيازي به اظهار نگراني مقامات معلوم‌الحال آمريكايي ندارد.

مره‌صدق همچنين تصريح كرد: ما به عنوان اقليت‌هاي مذهبي در ايران از بودجه عمومي دولت براي فعاليت‌هاي فرهنگي نيز استفاده مي‌كنيم و اين نشان‌دهنده آن است كه اقليت‌هاي ديني نيز همانند ساير ملت ايران از حقوق مساوي برخورداريم و در كمال آزادي، آرامش و عزت در سرزمينمان زندگي مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد:‌ آمريكا دايه دلسوزتر از مادري است كه نه دوست مسلمانان ايران، نه دوست ايرانيان كليمي و نه دوست مردم هيچكدام از مردم جهان نيست.

مره صدق آمريكا را حافظ اقليت محدود از سرمايه‌داران، فروشندگان سلاح و مسئولان تهاجم فرهنگي هاليوودي دانسته و اظهار داشت: دولتمردان آمريكا دركي از مسايل اقليت‌هاي ديني و حقوق آنان ندارند چرا كه اساسا وجودشان بر پايه اشغال سرزمين آبا و اجدادي سرخ‌پوستان است.

وي ادامه داد: توسعه اقتصادي آمريكا براساس نيروي برده‌‌داري آفريقايي شكل گرفته و لذا كشوري با چنين خاصيتي چگونه مي‌تواند در مورد آزادي ‌انسان‌ها نظر بدهد.

             *اقليت‌هاي ديني ايران ريشه در اين آب و خاك دارند

همچنین روبرت گلیان نماینده مسیحیان کشورمان در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران، گفت: در ايران به ويژه پس از انقلاب اسلامي جامعه اقليت ديني همواره همانند ساير شهروندان از حقوق مادي برخوردار بوده و برخلاف تبليغات مسموم برخي كشورها كه سعي در سياه‌نمايي واقعيت‌ها دارند تضييع حقوق اقليت‌ها سخني بيهوده و غيرواقعي است.

وي در ادامه با اشاره به رعايت هميشگي حقوق و آزادي هاي اساسي اقليت‌هاي ديني در جمهوري اسلامي ايران  افزود: اقليت‌هاي ديني در ايران با هيچگونه محدوديتي روبرو نيستند و در كمال آرامش و آسودگي خيال در عبادتگاه‌هاي خود در سراسر كشور آيين‌نامه‌هاي مذهبي خود را برگزار مي‌كنند.

بگلريان در ادامه تصريح كرد: شرايط اقليت‌ها از حيث آزادي‌ها و امكانات از قبيل آزادي برگزاري مراسم،‌برخورداري از امكانات آموزشي، مسائل فرهنگي و ... نسبت به گذشته هيچ تغييري نكرده است.

وي با بيان اينكه ا قليت‌هاي ديني آزادانه نمايندگان خود را به مجلس مي‌فرستند اظهار داشت: در مجلس شوراي اسلامي نيز فرقي ميان نمايندگان  اقليت و مسلمانان در وضع و اجراي قوانين وجود ندارد.

بگلريان با بيان اينكه مشكلي در خصوص حقوق بشر براي اقليت‌هاي ديني در ايران وجود ندارد گفت: ايران از گذشته تركيبي از مذاهب و قوميت‌هاي مختلف بوده و در طول تاريخ نيز منافع مشترك همه ايرانيان را به هم گره زده است.

نماينده مردم مسيحيان ارامنه جنوب كشور با تاكيد بر اينكه اقليت‌هاي ديني در اين آب و خاك ريشه دارند تصريح كرد: ما اقليت‌هاي ديني در درجه اول خود را ايراني و متعلق به اين كشور مي‌دانيم و در چارچوب امنيت و منافع ملي جمهوري اسلامي ايران گام برمي‌داريم.

"اتهای پیام"/پ3

گزارش//ملیحه پژمان
برچسب ها: اقلیت ، مذهبی ، آمریکا ، وزارت ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار