33% نيل سايمون روايتگر بخشي از تلخي هاي زندگي از سوي نويسنده اصلي اثر كه در اين نمايشنامه نسبت به ديگر آثار خود بيشتر به آن اشاره كرده است.

افسانه ماهيان ،كارگردان تئاتر كه هم اكنون نمايش 33% نيل سايمون را در سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر به روي صحنه دارد،در خصوص بازنويسي اين اثر نمايشي توسط محمد يعقوبي و شگلگيري اجرا پس از آن ،به باشگاه خبرنگاران گفت:اصل اين نمايشنامه متعلق به "نيل سايمون" است كه فصل دوم نام دارد نيل سايمون يك نمايشنامه نويس امريكايي است كه سالني هم در برادوي به نام اوست.
وي افزود:"شهرام زرگر" ترجمه روان،سليس و قابل اجرا و دراماتيكي از اين متن ارائه داده كه هنوز چاپ نشده است؛اما من متن دست نويس او را خواندم.
ماهيان تصريح كرد:به دليل اتفاقاتي كه بايد به لحاظ مميزي براي اثر  مي‌افتاد تغييراتي و بازنويسي آن را به "محمد يعقوبي" سپردم؛زيرا متن به لحاظ مناسب بودن شرايط اجرايي ناچارا بايد تغيير مي كرد؛تلخيص مي شد و همچنين دراماتورژي هم صورت مي‌گرفت.
وي بيان كرد:ترجيح دادم با نويسنده اي مشورت كنم كه فضاي كاري اش به اثر نزديك باشد.
اين كارگردان درخصوص نامگذاري اين نمايش به 33% نيل سايمون ابراز كرد:براي نام نمايش اسامي مختلفي را انتخاب كرديم كه به نوعي كمي شوخي كلامي دارد،در ذهن مخاطب مي ماند و به مانند عناوين مطول نيست.
وي ادامه داد:اين نام احترامي به نويسنده اصلي اثر در كنار اشاره به تابلوهايي از ترجمه "شهرام زرگر" و نوشته "محمد يعقوبي" است.
كارگردان 33% نيل سايمون در رابطه با ايده آل هايي كه از پيش براي اين اجرا در نظر داشت گفت:قبل از اين كه متن نوشته شده محمد يعقوبي را مطالعه كنم؛ايده هايي براي شكل اجرايي در ذهنم بود و كسي كه بايد با او به توافق مي رسيدم طراح صحنه بود.
وي افزود:او بايد ايده هاي من را مي‌شنيد و من نيز از ديدگاه هاي او براي طراحي مطلع مي شدم اين اتفاق به طور موازي پيش رفت تا به فضايي كه مي‌خواستيم دست پيدا كرديم.
اين كارگردان ابراز كرد:قبل از مشاركت نويسنده،كارهايي كه بايد انجام مي‌دادم را در ذهن داشتم و مي‌خواستم با اجراي فصل دوم بخشي از روايت تلخي زندگي را كه بيشتر در اين اثر نيل سايمون نسبت به آثار ديگرش وجود دارد به صحنه ببرم.
ماهيان در رابطه با استعداد اجراهاي اين نمايش بيان كرد:هم اكنون تعداد 30 اجرا براي اين نمايش مشخص شده است و طبق توافقي كه با تماشاخانه كرديم؛قرار است شبهايي را نيز 2 اجرا داشته باشيم.
وي با اشاره به اين كه روز عيد فطر آخرين اجراي ماست،خاطرنشان كرد: 5 شنبه و جمعه گذشته 2 سانس اجرا داشتيم و آخر اين هفته هم در ساعات 18 و سي دقيقه و 20 و چهل و پنج دقيقه 2 اجرا خواهيم داشت./ه
برچسب ها: افسانه ، ماهیان ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار