نايب رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس درباره احتمال حذف ارز دانشجويي گفت: دانشجوياني که با مجوز وزارت علوم به خارج از کشور جهت ادامه تحصيل مي‌روند، نبايد از دريافت ارز دانشجويي حذف شوند.

 حامد قادر مرزي نماينده مردم قروه دهگلان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره احتمال حذف ارز دانشجويي گفت: براساس نيازهايي که دانشگاه‌ها و وزارت علوم مشخص مي‌کنند که لازم است دانشجوياني در يک رشته يا تخصص براي ادامه تحصيل به خارج از کشور اعزام شود، نياز است ارز دانشجويي به  اين دانشجويان تعلق گيرد.

وي در ادامه با بيان اينکه ارز دانشجوياني که با مجوز وزارت علوم براي ادامه تحصيل به خارج از كشور اعزام شده اند نبايد حذف شود افزود: از آنجايي که نياز به تبادل علم، دانش و فراگيري علوم روز در شرايطي که ممکن است در داخل کشور زمينه مناسب آن کاملا فراهم نباشد مانند برخي رشته هاي جديد، فراگيري برخي روش هاي تكنولوژي نوين وجود دارد، نياز داريم که دانشجويان كشور خصوصا در سطح دکترا به خارج از کشور اعزام شوند، لذا از اين منظر مجلس مخالف حذف ارزي است که با مجوز وزارت علوم، دانشجو براي ادامه تحصيلات به خارج از کشور مراجعه مي کند.

نايب رئيس فراكسيون دانشگاهيان با اشاره به اينکه غير از اين مورد،تعلق گرفتن ارز دانشجويي براي ديگر دانشجويان ضرورتي ندارد تصريح کرد: واقعيت امر اين است که ضرورتي ندارد وقتي امکانات و زمينه ادامه تحصيل در برخي رشته‌ها در داخل کشور براي دانشجويان وجود دارد ارز دانشجويي به دانشجويان تعلق  بگيرد.

قادر مرزي ضمن انتقاد به سياست هاي دولت و وزارت علوم در مورد حمايت از نخبگان گفت: انصافا حمايت از نخبگان در حدي نبوده که نام آن را حمايت از نخبگان گذاشت چرا که افرادي که فکر و انديشه دارند و توليد فکر و علم مي‌کنند بايد حمايت‌هاي خاصي از آنها شود.

نماينده مردم قروه و دهگلان در خانه ملت تصريح کرد: متاسفانه در کشور هنوز به تعريف جامعي از نخبه دست نيافتيم و معيار‌ها و شاخص‌هايي را كه در انتخاب نخبه اعمال مي‌کنيم بعضي از آنها به نخبه بودن هيچ ارتباطي ندارد،يعني يک سري از شاخص‌ها و معيارهايي كه براي نخبه بودن در حال حاضر مطرح هستند به نخبه بودن فرد بر نمي‌گردد و همين عامل نيز يکي از عواملي است که باعث دلسرد شدن نخبگان واقعي مي‌شود.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينکه نخبگاني که در حال حاضر معرفي مي‌شوند خيلي از اين افراد شاخص‌هاي نخبه بودن را ندارند تصريح کرد: از آنجايي كه ما هنوز در تعيين شاخص و معيار انتخاب نخبگان مشکل داريم و از نخبه تعريف جامع و مانعي وجود ندارد  بنابراين نمي توانيم حمايتي از نخبگان داشته باشيم.

وي در ادامه با بيان اينکه وزارت علوم متولي حمايت از نخبگان است تصريح کرد: اين وزارتخانه بايد پيشنهاداتش را درباره تعريف نخبه و راهکارهاي حمايت از نخبگان به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد تا در کميسيون آموزش و تحقيقات مورد بررسي قرار گيرد تا نهايتا به صورت يک مصوبه و يا يک بخشنامه به همه دستگاه ها،نهادها و موسسات ذيربط ابلاغ شود.

قادرمرزي در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت تعلل وزارت علوم، کميسيون آموزش و تحقيقات و همچنين فراكسيون دانشگاهيان نامه نگاري‌هايي را با وزارت علوم خواهد داشت که در صورت تداوم تعلل مجلس خود وارد عمل خواهد شد و اين وزارتخانه را وارد خواهد كرد كه در مورد حمايت از نخبگان و همچنين تعريف نخبه گام‌هاي موثري بردارد.

عضو كميسيون آموزش وتحقيقات در خاتمه تاكيد كرد:ما در حال حاضر در شرايطي هستيم که پيش از هر زمان ديگري  به وجود نخبگان در کشور و ماندگاري آنها نيازمنديم.


"انتهاي پيام"/س2
برچسب ها: ارز ، وزارت ، دانشچو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
ایا این افراد با ماندن در کشور از یک صدم توانایی هایشان میتوانند استفاده کنند؟ یا فرستادن انان باعث نخبه شدن انان میشود ؟ ایا در زمانی که ایران در باقیه زمینه ها دارد منزوی میشود از لحاظ علمی نیز شما کمک به منزوی شدن ان میکنید؟؟؟؟!!!!
آخرین اخبار