عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت : ایجاد سامانه هوشمند مدیریت بحران برای مقابله با بلایای طبیعی ، بویژه زلزله در مازندران ضروری است.

دكتر حمیدرضا توكلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان اینكه باید مطالعات لرزه خیزی و آسیب پذیری در كل شهرهای مازندران انجام شود ، افزود : باید خطرات مناطق آسیب پذیر مسكونی استان شناسایی شود.

وی ادامه داد : در این سامانه باید شبكه های برق ، آب ، گاز و راه ها ، بدرستی مدل سازی شود تا با رخ دادن زلزله این سامانه هوشمند مدیریت بحران بتواند محل آسیب ، میزان آسیب و روش های بهینه مدیریت بحران را ارائه دهد.

این متخصص زلزله شناسی با اشاره به اینكه تاكنون سامانه هوشمند مدیریت بحران در ایران طراحی و راه اندازی نشده است ، گفت : ایجاد این سامانه در تهران در حال پیگیری است.

وی افزود : در استان مازندران هر چند تلاش های زیادی در حال انجام است كه بتوان مدیریت بحران را به نحو مناسبی نهادینه كرد ، ولی به خاطر ساختار و بافت سنتی شهرها ، بویژه روستاها و تراكم جمعیتی زیاد و نیز واقع شدن در منطقه ای با خطر لرزه ای بالا نیاز به مطالعات جدی و پشتكار قوی است.

دكتر توكلی با اشاره به اینكه دو روز گذشته دو بار زمین لرزه ای در 20 كیلومتری شهر چالوس به بزرگی چهار و یك دهم ریشتر را شاهد بودیم ، گفت : این دو زمین لرزه از زلزله های به نسبت متوسط محسوب می شوند كه ساختمانی مهندسی ساز در مقابل آن مقاوم هستند ولی ممكن است به ساختمان های روستایی كه بدون هیچ اصول مهندسی ساخته شدند ، آسیب برساند.

وی افزود : معمولا زلزله هایی در این سطح ممكن است نشانه و پایش لرزه ای از زلزله به بزرگی بیشتر باشد ، اگر چه از نظر علمی تاكنون قطعی و ثابت نشده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.