سابقه سیاست های جمعیتی در جمهوری اسلامی به یک مرحله قبل بر میکرد با پیشرفت بهداشت تحولاتی از جمله کاهش مرگ و میر و بعد کاهش باروری را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علی اکبر محزون گفت: در سال 1346 اولین سیاستی که در خصوص وقایع چهارگانه اجرا شد تنظیم خانواده و تغییر سن ازدواج بود که برای دختران از 15 به 18 سال و پسران از 18 سال به 20 سال تغییر پیدا کرد.
وی افزود: رشد جمعیت بعد از انقلاب اسلامی به صورت اولش برگشت و در سال 1368 قوانین دیگری گذاشته شد که علاوه بر تاثیر باروری بر موالید هم تاثیر گذاشت به ویژه موالید بالا یعنی بچه ی چهارم که یک خانواده بحث هایی مانند بیمه و مرخصی بعد از زایمان برای مادران نیز حذف شد و این سیاست همچنان ادامه دارد.
محزون تصریح کرد: مهمترین اثرات این قانون کاهش باروری بود و کاهش رشد جمعیت کشورمان بر اساس منطقه ای و حتی جهانی بود.
وی بیان داشت: طی 50 سال اخیر روند ولادت را چنانچه توجه کنیم انفجار جمعیتی را در دهه 1360 داشتیم بعد از ان کاهش در سال 1371 و 1372 به اهدافی که مد نظر بود رسیدیم.
وی اظهار کرد: در بین 26 کشور منطقه ما رتبه 25 را در میان جمعیت جهان داریم  در زمینه ی باروری هم همین صورت رتبه ی 25 را دارا بودیم که حدود 1.6 درصد است.
* بالا رفتن سن ازدواج تهدیدی جدی برای جمعیت
نرخ باروری در ایران از سال 1990 تا 2025 عوامل متعددی از جمله اقتصادی و اجتماعی و هزینه ی داشتن فرزند و علاقمند نبودن زوجین به داشتن فرزند و بحثهای اجتماعی دیگر مانند تحصیلات، سربازی، کار و... باعث شد سن ازدواج بالا برود.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علی اکبر محزون گفت: هم اکنون برای مردان 27 سال و زنان 23 سال را در کشور برای ازدواج آمار گرفته شده است.
وی افزود: سن ازدواج برای بچه دار شدن باعث شد زمان از دست برود و داشتن اولین فرزند به تنازل باروری انجامد.
محزون تصریح کرد: دو مقوله مهمی که به عنوان چالش مهم شناخته شده کاهش رشد جمعیت که متاثر از کاهش باروری و داشتن فرزند و اینکه هر زوج حداقل دو فرزند را به جای خود اضافه کند که به ثبات جمعیت برسیم.
وی اظهار کرد: اما چنانچه  باروری کاهش پیدا کند با مرگ و میر جایگزین را کم می آوریم و ما از 6 فرزند به 4 فرزند در دهه 1390 رسیدیم. کشورهای غربی نیز از نظر سهم گروههای عمده سنی از جمعیت کشور این دوران را تجربه کردند و مهاجر پذیری را تجربه کرده تا به رشد جمعیت برسند اما ما این وقت را نخواهیم داشت.
وی افزود: چالش های سیاسی امنیتی که پیش روی ما است از نظر فرهنگی که بر هم خوردن جمعیت سالمندان و مهمترین مقوله ما سطح جانشینی جمعیت را خواهیم داشت.
* باید از پتانسیل جمعیت جوان کشور استفاده کنیم
پنجره ی جمعیتی کشور نشان می دهد  که 70 درصد جمعیت بین سنین 15 تا 17 سال هستند که جمعیت از این پتانسیل استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علی اکبر محزون گفت: بعضی فرهنگ های اشتباه که هم اکنون داریم با ان مبارزه می کنیم فرهنگ های غربی در خصوص ارتباط دختر و پسر و طلاق است.
وی افزود: هم اکنون 50 درصد طلاق ها زیر 5 سال بوده و این نشانه ی یک بحران است. به تعادل جمعیتی جوانان در سن ازدواج نیز باید توجه شود اختلاف سنی برای ازدواج 5سال متوسط است.
محزون تصریح کرد: هم اکنون 85 درصد پسران در سن 20 تا 30 سالگی ازدواج می کنند و دختران 15تا 29 سالگی ازدواج می کنند.
وی اظهار  داشت: آهنگ رشد جمعیت یک مقدار فروکش کرده یعنی در سال 1390 به 4.1 درصد رسیده با توجه به میزان توسعه یافتگی مهاجرت از روستا به شهر که هم جنسی و هم سنی را به هم می زند و برهم خوردن سن تعادل در روستاها باعث شده دختران دیرتر ازدواج کنند.
محزون بیان داشت: دولت هم البته می تواند به چالش های پیش رو کمک کند با توجه به دادن تسهیلات و البته بانک مرکزی هم اعلام کرد که به سن کم ازدواج تسهیلات داده می شود همچنین مادرانی که تمایل به تحصیل و ازدواج دارند دولت از آنها حمایت میکند اما مباحث جمعیتی و سن ازدواج را باید بازنگری کرد.
* آخرین آمار وقایع چهارگانه از سه ماهه اول سال
آخرین آماری که از وقایع چهارگانه ثبت احوال در سه ماهه اول سال 91 به دست آمده نشان می دهد تعداد ولادت 337 هزار و 48 نفر است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علی اکبر محزون گفت: میزان فوت در سه ماهه اول سال 91 به 102 هزار و 246 نفر و میزان ازدواج 2240هزار و 52 نفر نیز است.
وی افزود: میزان طلاق در سه ماهه سال 91 نیز 347 هزار و 59 نفر است.
محزون تصریح کرد: البته کل آمار گرفته شده از سال 90 نشان می د هد که میزان فوت در سال گذشته 133 هزار و 422 نفر و ازدواج 792 هزار و 874 نفر است. /ف
برچسب ها: ازدواج ، طلاق ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار