استعمار یعنی قدرتی خارجی وارد کشوری شده و با کنترل سیاسی آن کشور به یغمای اقتصادی آن کشور می‌پردازد. اما استعمار دیگری وجود دارد به نام استعمار داخلی که نخبه های یک کشوری مردم خود را تحت استعمار قرار می‌دهند. برای مثال، بانک‌های آمریکایی با غارت کردن خزانه این کشور به نوعی ایالات متحده را مورد استعمار قرار داده اند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارین پالیسی ژورنال،استعمار واژه ای است که در قزن های بیستم و نوزدهم باب شد و معني واقعي اين واژه بدين معناست که قدرتی خارجی وارد کشوری شده و دست به ویرانی زده کرده و با ریشه کن کردن فرهنگ مردم به دنبال استخراج منابع اقتصادی کشور مستعمره است.

این واژه در فرهنگ لغات به این معنی است که سیاست  بدست گرفتن تمام یا بخشی از کنترل سیاسی کشوری دیگر، اشغال آن و به یغما بردن اقتصاد آن کشور. البته  استعمار تنها از نوع خارجی نیست، بلکه استعمار داخلی وجود دارد که ایالات متحده پرچم دار این نوع استعمار می‌باشد. برای اولین بار در تاریخ، استعمار داخلی در کشور آمريکا در حال رخ دادن است و نظام اقتصادی و دموکراتیک این کشور در حال فروپاشی بوده و نخبه های آن نيز در حال استعمار داخلی هستند.

استعمار داخلی آمریکا توسط نخبگان این کشور بیشتر در بخش اقتصادی مشهود است، به ویژه در بحران اقتصادی. وحشت مضاعفی از فروپاشی اقتصاد جهانی وجود داشت که دولت آمریکا با وام دهی 12.8 تریلیون دلاری به بانک ها به آن واکنش نشان داد.

بنا به گزارش بلومبرگ در آوریل امسال بانک های های آمریکایی تمام دارایی های خود را ترکیب کردند که 43 درصد اقتصاد آمریکا در سال 2007 بوده است. اما بعد از بحران ان بانک ها 8.5 تریلیون دارایی در پایان سال 2011 داشتند، یعنی چیزی برابر 56 درصد اقتصاد آمریکا. این یعنی درصد ترکیبی اقتصاد آن‌ها سیزده درصد افزایش پیدا کرده است.

در حالی که فروپاشی قریب الوقوع اقتصادی منجر به رشد این بانک ها شد و بانکداران به خاطر کار به اصطلاح خوبشان سود کردند، اما این امر تاثیر ویران کننده ای بر آمریکایی طبقه متوسط داشت. 

بعد از اینکه بحران تمام شد، گفته شد که تمام بحران حدود 648 میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت. همچنین، 5.5 میلیون شغل از دست رفت.

این استعمارگری داخلی نه تنها در حال نابودی مردم است، بلکه همه جا از قبیل خود بانک‌ها و صنایع را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار