چندی قبل معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دستاورد مهم هفتمین اجلاس آیسسکو در الجزایر را کسب میزبانی ایران برای برگزاری اجلاس دهم آیسسکو در سال ۲۰۱۷ و همزمان با آن معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اجلاس آیسسکو به میزبانی ایران و در شهر مشهد برگزار می‌شود که همزمان با آن این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی خواهد شد از این‌رو تحلیل گران فرهنگی معتقدند باید از این فرصت فراهم شده برای معرفی ظرفیت های بین المللی مشهد استفاده کرد تا یک بار دیگر جایگاه تاریخی و تمدنی مشهد و این که کانون گسترش فرهنگ و تمدن در شرق ایران بوده است، شناخته و معرفی شود.

بر مبنای این حرکت بین المللی بررسی های انجام شده نشان می دهد، زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی این شهر به رغم تلاش ها و اقدامات ارزشمند دولت و مجلس، در خور شان و رسالت دومین کلان شهر جهان اسلام توسعه نیافته است.

اينكه كلا‌نشهر مشهد بايد در تمامي عرصه‌هاي ملي معنوي و مذهبي به عنوان بزرگترين پايگاه ديني مذهبي منطقه وحتي جهان شناخته شود بر كسي پوشيده نيست و البته اين مهم هم در سند چشم انداز و هم در برنامه هاي كلان ديده شده است.
قدم‌هاي نخستين اجرايي شدن اين هدف مهم در 8/8/88 با نام گذاري مشهد به نام پايتخت معنوي ايران آغاز شد. اگرچه از آن زمان به بعد مشهد به عنوان اين نام وعنوان بزرگ تنها عنوان زدگي را براي خود به همراه داشت اما موضوع پايتخت فرهنگي جهان اسلام شدن ديگر محوري است كه گفته مي‌شود قرار است مشهد را در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگي جهان اسلام معرفی كند و این در حالی است که هنوز مرکز خراسان رضوی با شاخص های مورد نیاز برای این جایگاه مهم فاصله‌ها دارد.

مشهد به عنوان شهری که با پذیرش سالانه 25 میلیون مسافر ایرانی و یک میلیون نفر جهانگرد خارجی، قطب سیاحتی ایران محسوب می شود، به دلیل عدم اعتنا به طرحهای کلان و اعتبارات مورد نیاز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و اين در حالي است كه صاحب نظران با استقبال از انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام این انتخاب را فرصتی ناب برای ترویج فرهنگ رضوی و زیارت می دانند

از سوی دیگر مشهد مقدس به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان باید پیام آور فرهنگ رضوی باشد تا زائران و مجاوران ضمن برخورداری از امکانات مناسب شهری، از معنویت خاص این شهر بهره مند شوند.

به این منظور به نظر می رسد بایستی تمام عواملی را که در راستای رشد و ارتقاء شاخص های فرهنگی تأثیرگذار است، شناسایی کنیم تا ارتقاء سطح معنویت در شهر با فن آوری های جدید مدیریت شهری پیوند خورده و بستری مناسب برای آماده شدن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام آماده شود.

در حال حاضر کشورهای ایران، سوریه، عراق و عربستان چهار کشور مقصد زیارتی خاورمیانه هستند، این در حالی است که در سالهای اخیر کشورهای مسلمان دیگر نیز با سرمایه گذاری قابل توجه؛ برای جذب بیشتر گردشگران، تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند.

از این رو شاهد هستیم که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای مسلمان با برنامه ریزی دقیق و با بسیج همه امکانات خود تلاش می کنند که اقتصادهای خود را با تزریق دلارهای گردشگران رونق دهند و از این طریق ضمن استفاده از ظرفیتهای اقتصادی، از ظرفیتهای "فرهنگی” ناشی از آن نیز بهره گیرند.

در اين ميان آنچه بيشتر از همه مهم به نظر مي‌رسد ظرفیتهای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است كه می تواند کشورمان را در جذب یک درصد از جمعیت شیعه کشورهای اسلامی یاری کند.

كه اگر برنامه ریزی مناسبی برای جذب گردشگر از کشورهای مسلمان و توسعه گردشگری مذهبی انجام پذیرد، با توجه به نقش بقاع متبرکه در نشر عقاید و فرهنگ اسلامی، این امر منشأ بسیاری از پیشرفتهای معرفتی با محور فرهنگ رضوی خواهد بود. /س

برچسب ها: مشهد ، میزبان ، آیسسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.