اگر به نوشته‌های روی باتری‌ها دقت كنید حتماً در جایی از آن كلمات اختصاری مربوط به نوع باتری ذكر شده است؛ مثل Li-ion كه مخصوص شناسایی باتری‌های لیتیوم ـ یون است بنابراین واضح است كه هرگونه توصیه درباره شیوه نگهداری، شارژ، د‌شارژ و استفاده از باتری‌ها به نوع و تركیباتشان بستگی دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،اراک  برای افزایش عمر و كارایی باتری لپ‌تاپ و موبایل خود این توصیه‌های عمومی را به كار ببندید:

عمر باتری‌ها به طریقه استفاده و تعداد دفعات شارژ و دشارژ آنها بستگی دارد. باتری‌های نیكلی قدیمی پیش از شارژ مجدد باید به طور كامل تخلیه می‌شدند، اما این كار نه‌تنها برای باتری‌های لیتیومی تولید شده بر اساس تكنولوژی جدید لازم نیست، بلكه حتی به كاهش عمر و كارآیی آنها می‌انجامد.

باتری‌های لیتیومی نباید پس از شارژ همچنان به برق وصل باشند، زیرا خطر داغ شدن و انفجار آنها محتمل می‌شود (موبایل‌ها و تبلت‌ها پس از شارژ كامل، با پخش بوق به نشانه پرشدن باتری به شما هشدار می‌دهند تا كابل را جداكنید.

در برخی لپ‌تاپ‌ها نیز به این منظور، برنامه یا راهكاری برای سوئیچ و قطع مدار باتری از برق شهر در نظر گرفته شده است. ماوس را روی نماد باتری نگه دارید؛ اگر پس از شارژ كامل باتری در صورت اتصال كابل، عبارت Battery Status: Idle مشاهده شد، باتری به طور خودكار از مدار خارج شده وگرنه خودتان باید اقدام به جداسازی كابل كنید. از طریق كنترل پنل و گزینه Power یا Battery Option نیز می‌توانید از تنظیمات آن مطلع شوید). وصل یا جداكردن مجدد باتری به لپ‌تاپ و موبایل نباید هنگام روشن بودن دستگاه صورت گیرد. این كار باعث ایجاد شوك الكتریكی، كاهش عملكرد یا ایجاد اختلال می‌شود.

هر چند وقت یك‌بار در حالت خاموش، نقاط اتصال باتری و لپ‌تاپ یا موبایلتان را با برس یا مسواك نرم، خیلی آرام تمیز كنید تا گرد و غبار باعث تشدید مقاومت، ایجاد گرمای بیشتر و كاهش عملكرد باتری نشود.

از كارهای افزاینده حرارت مثل گذاشتن لپ‌تاپ روی فرش، پتو، سطوح ناهموار، پُرزدار و... خودداری كنید. باور قدیمی گذاشتن باتری در یخچال یا فریزر در صورت استفاده نكردن طویل‌المدت را از سرتان بيرون كنيد؛ رطوبت، باتری را نابود می‌كند./س

برچسب ها: باطری ، افزایش عمر ، دوام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.