فرماندار شبستر گفت: کمبود آب در این شهرستان و همچنین پسروی آب دریاچه ارومیه برای بخش زراعی و باغی خطراتی را ایجاد کرده است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، جمشید عقلمند صبح امروز در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان با اشاره به شعار امسال اظهار کرد: در زمانی که دشمنان نظام اسلامی از تمام امکانات خود برای ایجاد فشار و تحریم علیه نظام اسلامی استفاده می‌کنند، باید با توجه به حمایت‌های مستقیم دولت از بخش کشاورزی، با برنامه‌ریزی‌های دقیق بتوانیم از این فرصت، به صورت شایسته در توسعه بخش مهم و استراتژیک کشاورزی استفاده کرده و بخش اعظم فشارها و تهدیدات دشمنان اسلام را بی‌اثر و نقش بر آب کنیم.

وی افزود: کمبود آب در این شهرستان و همچنین پسروی آب دریاچه ارومیه برای بخش زراعی و باغی خطراتی را ایجاد کرده است.

عقلمند اضافه کرد: توسعه آبیاری تحت فشار به منظور کنترل و استفاده درست از آب موجود یکی از مهم‌ترین راهکارهای موجود پیش روی بخش کشاورزی این شهرستان است که سیاست‌گذاران توسعه آبیاری تحت فشار جهاد کشاورزی استان باید در برنامه‌ریزی‌های خود، با توجه به شرایط بحرانی آب در شبستر، اعتبارات ویژه‌ای را برای این شهرستان در نظر گیرند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان شبستر با دارا بودن 14 هزار هکتار اراضی آبی و 5 هزار و 500 هکتار اراضی دیم جزو شهرستان‌های با بافت اقتصادی متکی به بخش کشاورزی در آذربایجان ‌شرقی محسوب می‌شود، افزود: هزار و 100 حلقه چاه، آب مورد نیاز بخش زراعی و باغی این شهرستان را تامین می‌کند و با برنامه‌های اجرا شده در توسعه آبیاری تحت فشار در شبستر در دو سال گذشته، طی این مدت بیش از 2 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب در بخش زراعی و باغی این شهرستان صرفه‌جویی به عمل آمده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیش از 500 حلقه چاه آب کشاورزی هنوز از سیستم سنتی موتورهای نفت گازی برای استخراج آب بهره گرفته می‌شود، گفت: با توجه به ارزش بالای مواد سوختی فسیلی از نظر اقتصادی و همچنین افزایش قیمت محصول تمام شده بهره‌برداران استفاده کننده از سوخت فسیلی، شرکت برق منطقه‌ای باید در اسرع وقت برای برق‌دار کردن این چاه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

فرماندار شهرستان شبستر با اشاره به اینکه انتقال آب صرفه‌جویی شده در بخش کشاورزی این شهرستان به سایر اراضی به منظور توسعه زراعی یا باغی، به دلیل مالکیت شخصی چاه‌های آب عملا غیر ممکن است، گفت: باید شرکت آب منطقه‌ای استان، مجوز حفر چاه به منظور برداشت آب به میزان صرفه‌جویی شده در اراضی قابل واگذاری توسط کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان را صادر کند و در غیر این صورت با توجه به ساختار اراضی و مالکیت بر منابع آب توسط اشخاص، توسعه بخش زراعی و باغی در این شهرستان غیرممکن خواهد بود.

عقلمند با اشاره به طرح‌های دریافت شده توسط دبیرخانه کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: 48 طرح مربوط به بخش دام، 14 طرح مربوط به صنایع تبدیلی و نیز دو طرح آب و خاک در این دبیرخانه ثبت شده و اعتبار لازم برای اجرای این طرح‌ها، 218 میلیارد و 580 میلیون ریال است.

وی همچنین از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خواست برای توسعه استخرهای معیشتی با هدف افزایش درآمد بهره‌برداران در شبستر اقدامات لازم را انجام دهند./ج1

برچسب ها: تبریز ، بحران ، چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.