جای تاسف است که سازمان تامین اجتماعی مرخصی شیر دهی را از مرخصی زایمان کم می کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس دفتر ترویج تغذیه با شیر مادر امروز 10 تیر در مراسم روز جهانی تغذیه با شیر مادر که در مرکز همایش های ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود افزود: تغذیه با شیر مادر باید در کشور رواج پیدا کند طبق دستور رهبری ما باید کاری کنیم که در 50 سال آینده در دنیا حرف اول را بزنیم که این امر نیازمند وجود افراد باهوش و استعداد است

وی گفت: مطالعات نشان داده که تغذیه با شیر مادر در بقا و زنده ماندن و ارتقا سلامت جامعه اهمیت به سزايی دارد، شیر مادر بهترین غذا برای کودک است . به  این ماده زنده به خاطر جلوگیری از بیماری های واگیر خون سفید اطلاق می شود.

 وی گفت: در حال حاضر با تغذیه شیر مادر می توان از مرگ 1.5 میلیون کودک در دنیا و 15 هزار کودک در ایران جلوگیری کرد .

مرندی عنوان کرد مطالعات نشان می دهد مرگ کودکان زیر 3 سالی که با شیر مادر تغذیه می شوند به 1.3 می رسد.

باید توجه داشت ترویج تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد به عنوان اولین و مهمترین قدم برای کودکان زیر 5 سال محسوب می شود .

وی با اشاره به این که ترویج تغذیه با شیرمادر به عنوان استراتژی کلیدی  است تصریح کرد اگر تغذیه با شیر مادر در روزهای اول عمر به درستی شروع شود 16.3 درصد نوزادان از مرگ نجات پیدا می کنند.

* شیر خشک ها بدون نسخه در داروخانه به فروش می رسد

وی در ادامه به سوء تغذیه کودکان اشاره و افزود: 56 درصد کودکان زیر 5 سال  به دلیل سوء تغذیه دچار مرگ و میر می شوند و یا سوء تغذیه نقش مهمی در بروز مرگ و میر زود رس در این کودکان دارد باید توجه داشت سوء تغذیه می تواند دو دلیل یکی وجود بیماری عفونی و خوب تغذیه نشدن کودک با شیر مادر داشته باشد که تغذیه با شیرمادر می تواند از این دو امر جلوگیری کند.

رئیس دفتر ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: یکی از مشکلات ما در حال حاضر و آینده بیماری های غیر واگیر است بیماری واگیر به خاطر افزایش سطح بهداشت و واکسیناسیون به خوبی کنترل شده اند ولی بیماری های غیر واگیر ما را تهدید می کنند در حالی 60 درصد مرگ و میر انسان ها به علت بیماری های غیر واگیر است  می توانیم به راحتی با بحث پیش گیری مقدار آن را کم کنیم که در این میان تغذیه با شیر مادر نقش بسزای دارد .

وی ادامه داد: یکی از فواید تغذیه کودک با شیر مادر فاصله گذاري مناسب بین بارداری های یک مادر محسوب می شود چرا بیش از هر فاکتور دیگری که در تنظیم خانواده نقش دارد می تواند از بارداری های ناخواسته جلوگیری کند

همچنین این امر می تواند مادر را یک سری از بیماری های همچون پوکی استخوان و سرطان سینه محافظت کند.

 وی با تاکید بر این که اسلام 1400 سال قبل در قرآن به اهمیت شیر دهی مادران اشاره کرده است عنوان کرد: مسئولین باید در جمهوری اسلامی ایران بحث تغذیه با شیر مادر را به طور جد ترویج دهند

مرندی از رواج تغذیه با شیر خشک در ایران گله مندی و عنوان کرد : اگر از مادرانی که بعد از زایمان مرخص می شوند آماری گرفته شود می بینیم که درصد بالایی از آن ها کودکانشان  با شیر خشک در بیمارستان تغذیه شده اند که این امر برای جامعه ما تاسف بار است همچنین باید توجه داشت که شیر خشک ها بدون هیچ نسخه ای در دسترس مردم قرار می گیرد و همین امر خود می تواند تغذیه با شیر مادر به فراموشی بسپارند.

وی خاطر نشان کرد: مادرها باید در زمینه شیر دادن آموزش ببینند و حمایت از آن ها لازم است. کشور ما تا به حال در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر خوب کار کرده ولی کم کاری هایی هم صورت گرفته به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی مرخصی شیر مادر را از مرخصی زایمان کم می کند که باید این امر اصلاح شود./ح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.