بافت تاريخي سمنان با 18 هكتار وسعت و بناهاي ارزشمند، نگين شهرستان سمنان محسوب مي‌شود؛ اما در سال‌هاي گذشته، اجراي پروژه‌هاي عمراني، آسيب‌هايي را به اين بافت وارد كرده و آن را تخريب كرده است. حال يك سالي است كه عده‌اي تلاش مي‌كنند تخريب‌هاي واردشده به اين بافت را بازسازي كنند تا هويت آن دوباره زنده شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان ؛ بهروز مرباغي كه در طرح بازسازي بافت تاريخي سمنان حضور دارد، در اين‌باره گفت: بافت تاريخي سمنان 18 هكتار وسعت دارد كه اصلي‌ترين بناهاي آن را مسجدجامع سلجوقي، مجموعه‌ي امامزاده يحيي (ع)، بازار، تكيه‌ي پهنه و چند عمارت تاريخي ديگر تشكيل مي‌دهند. اين بافت كه اصلي‌ترين بخش شهر سمنان است از نظر تاريخي و مذهبي بناهاي شاخصي را در خود دارد و مهم‌ترين ويژگي‌آن اين است كه هنوز زندگي در آن جريان دارد؛ اما با وجود تمام اين شرايط، تخريب‌هايي در آن رخ داده است.

مرباغی افزود: حدود هشت سال پيش، طرحي براي ساخت يك خيابان به شكل «L» در وسط بافت تاريخي مطرح شد و شهرداري هم آن را اجرا كرد؛ ولي حالا به مخروبه‌اي تبديل شده است و از آنجا كه با خواسته‌هاي سازمان ميراث فرهنگي نيز تناقض داشت طرح موفقي نبود. در حال حاضر از نظر اجتماعي و كالبدي، وضعيت بافت تاريخي سمنان و اين خيابان، هر روز پيچيده‌تر مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه اگر اصول، معماري و شهرسازي بافت تاريخي سمنان رعايت شود، بازسازي خوبي را مي‌توان انجام داد، اظهار كرد: در طرحي كه اكنون در حال اجراست، قصد داريم بخش‌هايي از بافت را كه تخريب شده است، بازسازي و هويت آن را دوباره زنده كنيم. علاوه بر اين، تمام نيازهاي امروزي را هم در آن جوابگو خواهيم بود.

اين كارشناس معماري و استاد دانشگاه همچنين گفت: خياباني كه در بافت كشيده شده، امكان توسعه‌ي مجموعه‌ي امامزاده يحيي را نيز از بين برده است و احتمال دارد اين خيابان برداشته شود تا بافت به شكل يگانه درآيد.

مرباغي با اشاره به اين‌كه اگر روزي ساخت محورهاي پياده در كشور جدي شود، بسياري از مشكلات حل خواهد شد، افزود: اين تصور غلطي است كه كوچه‌هاي بافت‌ها را تغيير مي‌دهيم تا مثلا آمبولانس يا ماشين آتش‌نشاني بتواند به كوچه‌ها وارد شود،‌بلكه بهتر است تمهيدات ديگري را در نظر بگيريم، همان‌طور كه در كشورهاي ديگر اين‌گونه است./ب


برچسب ها: بافت تاریخی ، هویت ، زنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.